Els arguments del debat sobre la recollida d’escombraries

Silvia Paneque, la regidora socialista de Girona que s’ocupa del seguiment del contracte de neteja i és membre del Consell d’administració de l’empresa “Girona + neta” ha escrit aquesta nota que, penso, aclareix molt bé els arguments principals del debat que aquests dies s’està fent sobre el tema a la ciutat de Girona. Val la pena llegir-lo:

TEMPS DE CONTENIDORS ? SI, FA DOS ANYS QUE ESPEREM

Després de llegir l’entrevista del regidor Jordi Fábrega, he considerat oportú fer algunes consideracions sobre el procés de compra dels contenidors i començo afirmant que mai ens hem negat a la compra de 1.610 nous contenidors i que el nostre vot no posa en perill 2 Milions d’euros.

contenidors metal.lics

Imatge com quedaría el punt de recollida amb la proposta del 2011.

  • Maig del 2011. Tots els grups municipals del Ple, també Convergència i Unió, aproven el Nou Contracte de Neteja que aporta les següents millores:
  1.  Millora del servei amb menys cost. Introducció de la càrrega lateral,  està més mecanitzada que la posterior (on hi ha dos treballadors a la part posterior del camió). Això vol dir que hi ha un nombre important de treballadors que passen a la neteja viaria (neteja del detall dels carrers). En resum, es millora molt la neteja viaria sense detriment de la recollida de residus.
  2. Es renova un 60% de la flota de contenidors i se’n repara un 40% (reparació i pintura, queden com nous). En total, es compren 1.610 contenidors nous. I se’n reparen 1.100.
  3. La reparació dels contenidors, s’encarrega a TIRGI, una empresa d’inclusió laboral que treballa amb persones en risc social. La reparació de cada contenidor es valora en 400€. La compra d’un nou contenidor és com a mínim del doble.
  4. Els contenidors metàl·lics tenen una vida més llarga i es poden reparar.
  •  Juny del 2011. Es comença a executar un projecte de tancs tempesta subvencionat per Fons de Cohesió- FEDER 2007/2013.
  •  Gener 2012. Els Fons FEDER no poden ser utilitzats com a reemborsament de l’obra dels cinc tancs de tempesta prefabricats a l’entorn de la riera Bullidors. Aquests diners, però, es poden invertir en la compra dels 1.610 nous que havia de fer l’empresa mixta Girona Més Neta. Que sigui una empresa mixta vol dir que l’Ajuntament hi participa i que, per tant, hi aporta recursos econòmics. Evidentment aquests diners es descomptarien dels que l’Ajuntament paga a l’empresa, que no pot ser beneficiaria de fons europeus.
  •  Juliol 2012. L’equip de govern proposa la descontractació de la compra de contenidors a l’empresa Girona més neta “descontractació del subministrament de contenidors   i/o  servei   de   restauració   dels   mateixos,   en   el   supòsit   que   es concedeixi el cofinançament del 80 % per part del P.O Fons de Cohesió- FEDER 20072013 per a  l’adquisició de contenidors”.

Ni en els diferents Consells d’Administració de l’empresa de servei de neteja, ni en el Ple de Juliol, ni en cap conversa amb els regidors responsables es va informar de canvis en el tipus de contenidor, compra de tots els contenidors renunciant a la reparació, canvis en la fracció orgànica, canvis en la freqüència de recollida a Eixampla o canvis de maquinària.

El Regidor Fàbrega anuncia a premsa un Pla Pilot amb contenidors diferents que estaria inclòs en aquesta modificació del contracte. Això fa que el nostre grup municipal exposi en el Ple els nostres dubtes sobre la descontractació. Preguntem és només això o hi haurà més modificacions? No hi ha resposta per part de l’equip de govern. No hi votem en contra. Però per tal de manifestar els nostres dubtes, ens abstenim.

Ningú no diu res de comprar un nou tipus de contenidors. Per tant, en aquest moment, l’Ajuntament assumeix comprar 1.610 contenidors. I es repararan 1.110 contenidors, més. En aquest sentit, no hi ha cap novetat.

  •  Maig de 2013. El govern de CiU, finalment, anuncia que no vol fer una simple descontractació, sinó que anuncia una compra de contenidors diferents.

Quan es demana la viabilitat tècnica i econòmica d’aquesta modificació que proposa CiU? El 29/04/2013, posterior als pressupostos, a la seva negociació i per suposat al ple de juliol del 2012. Aquest informe realitzat per Girona més Neta arriba el 06/05/2013, per tant, abans d’aquesta data no es podia saber (almenys l’oposició) l’existència d’una modificació important del contracte i les seves conseqüències.

Perill judicial. Això, a més, significa una modificació de contracte que no es pot assumir perquè en aquest procés hi ha interposat un recurs judicial.

Quan es va adjudicar el contracte per concurs públic, la puntuació entre les dues empreses que hi optaven va ser molt ajustada. En aquest context, l’empresa que perd el concurs interposa un contenciós que actualment està en procés. La modificació del contracte vigent pot aportar nous elements a aquest procés judicial. Ningú en pot saber el resultat, però és un risc que no podem assumir per responsabilitat. I no el podem assumir perquè les indemnitzacions que se’n podrien derivar per part de l’Ajuntament podrien ser molt elevades. Insisteixo, és un risc, una possibilitat massa cara perquè el nostre vot ho avali. El nostre grup municipal ha demanat un informe jurídic a l’equip de govern, que valori aquest risc. Lamento llegir avui a la premsa que el regidor afirma que no el demanaran. Em sembla una afirmació, com a poc, imprudent. No entenc que l’equip de govern assumeixi aquest risc sense estar avalat per un informe dels serveis jurídics de l’Ajuntament.

  • Hi ha més motius pels quals ens oposem a la modificació del contracte:
  1.  No es millora el servei, estem fent una millora estètica dels punts de recollida de residus, però no estem millorant el servei. La mecanització de la recollida de residus que permet derivar personal a neteja viària ja estava contemplat, aquesta modificació que ens proposen no aporta cap variació sobre aquesta avantatge. Tampoc la càrrega lateral que ja estava contemplada.
  2. Tindrem contenidors de fracció orgànica de 2.200 litres, fins ara eren de 360l i no s’omplien. És a dir, hi haurà grans contenidors de fracció orgànica mig buits.
  3. S’augmentarà el cost de manteniment. Multiplicant-lo per 10. Estem passant de contenidors metàl·lics a contenidors de plàstic i això implica un augment del cost de manteniment de 2 cèntims diaris a 21 cèntims diaris i s’escurça la vida del contenidor.
  4. Entre manteniment i adquisició de maquinària augmentem en 144.000 € el cost del contracte de neteja. És a dir tindrem un mateix servei a major cost.
  5. Augmentarem en 1.5M d’euros la despesa municipal. La compra de contenidors, tal i com la proposen ara, suposa una despesa de 2.741.360 € i amb l’anterior contracte, 1.436.000 €. Això vol dir que ens gastarem 1.3M d’euros més als previstos. Si a aquesta quantitat hi sumem els 144.000 euros anteriors, estem parlant de quasi 1.5M d’euros més. Pensem que aquesta despesa no és prioritària en aquests moments.
  •  Per què no posem en dubte aquesta partida pressupostària en el procés de negociació? És molt senzill, perquè aquests diners havien d’anar a la compra i reparació dels 2.700 contenidors metàl·lics previstos al 2011 i posteriorment compensada pels fons europeus. Per això mai vàrem sospitar que darrera la partida de 1,4 M hi pogués haver una modificació del contracte encoberta.
  • El PSC va fer nota de premsa uns dies abans del Ple anunciant la seva disconformitat (després de tenir accés a l’expedient i conèixer la realitat de la proposta). És xocant, doncs, que el regidor digui, en declaracions a la premsa, que va conèixer el nostre vot en el transcurs del Ple.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *