Aeroport de Girona: traspàs sí, acord amb Ryanair també.

aeroport-gironaVagi per endavant la meva adhesió a la mobilització de la societat gironina en favor de la transferència a la Generalitat de la titularitat de l’aeroport de Girona i el meu compromís per seguir treballant per aconseguir aquesta fita. Vull manifestar clarament, però, que crec que aquesta ha d’anar acompanyada de l’exigència de la mateixa mobilització i fermesa per aconseguir tancar un acord amb Ryanair que garanteixi  la pervivència de l’aeroport com un instrument essencial, com a  motor de l’economia de les comarques gironines.

Hores d’ara és molt clara la importància de l’aeroport per la nostra economia. El nostre territori és un bon producte, és atractiu per als visitants i l’aeroport una important infraestructura per a l’arribada dels passatgers, que durant els últims anys ha millorat gràcies a la inversió d’AENA. La primera indústria catalana és el turisme. Representa un 12% del PIB i a les comarques gironines  arriba a  un 20% del nostre PIB, i una gran part d’aquest turistes arriben per avió. La repercussió o els beneficis directes per al territori de Girona dels passatgers de baix cost són molt elevats. Es calcula que un passatger de Ryanair gasta uns 95€/dia, i que el promig d’estada és de 4dies, per tant cada passatger gasta i deixa uns 380€. En xifres absolutes els turistes que arriben a través de l’aeroport de Girona injecten més de 760 milions d’euros anuals a les empreses i comerços de les nostres comarques. També s’ha calculat que l’aeroport genera més de 1.700 llocs de treball directes.

A més dels càlculs econòmics directes hi ha altres elements que tenen una repercussió important per a les nostres empreses:  el vol directe Girona- Madrid que  ha estat considerat una necessitat essencial per als empresaris. Ara que funcionava adequadament, Ryanair el suprimeix, pel desacord amb el Govern de la Generalitat, i no se senten les veus reclamant un acord que garanteixi el seu restabliment. També l’alta connectivitat de l’aeroport gironí amb destins internacionals com Paris, Roma, Porto, Frankfurt…, que ha permès l’establiment d’una xarxa de relacions personals i comercials dels nostres empresaris exportadors i importadors del sector de les càrnies, del paper, del suro, de la maquinària… O el més del 4% de viatgers que viatgen per motius de formació, fet que  permet a la Universitat de Girona, la captació d’un bon nombre d’estudiants estrangers. En definitiva,  el nostre aeroport ha arribat a tenir un bon nivell de destinacions internacionals i de freqüència de vols, i la pèrdua de vols i freqüències  podria tenir conseqüències irreparables per  al futur de la nostra economia.

El Govern de CiU ja ens ha fet perdre la temporada aèria d’aquest estiu del 2011. Perdrem més de 1,5 milions de passatgers,  i no podem perdre la temporada d’hivern 2011-2012 que comença l’octubre ni la propera temporada d’estiu. Els objectius polítics de mig i llarg termini no ens poden fer oblidar les necessitats immediates, i aquestes passen per signar un  bon acord amb Ryanair. Si es considera que el preacord que es va firmar és obsolet, que se n’oblidin però que s’asseguin i negociin amb Ryanair. En el sector aeri no hi ha altres companyies que puguin cobrir el forat que Ryanair deixaria si finalment hi hagués una ruptura total amb el Govern català.

Per això crec que l’acte  celebrat ahir a l’auditori, per reclamar la transferència de la gestió de l’aeroport de Girona ha estat una bona iniciativa del món empresarial i de la societat civil, però al centrar-se en el model de gestió i la transferència (temes essencials) sembla que oblidi les urgències.

Treballem amb convenciment per la transferència de l’aeroport de Girona, seguim la mobilització, anem fent passos per fer possible la construcció d’una estació del Tren d’Alta Velocitat (TAV) en aquest punt estratègic, però no oblidem que l’objectiu immediat és assegurar els vols per la temporada vinent i que cal signar un acord amb Ryanair. I no oblidem que no podem obrir la partida per a la construcció de l’estació del TAV a l’aeroport sense tenir garantides les aportacions de l’Estat i de la Generalitat per a la construcció de la nova estació subterrània de trens i autobusos a la ciutat de Girona.

Article publicat a Diari de Girona, dijous 5 de maig.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *