MIFAS i la concessió municipal del servei de les zones blaves de Girona : una catàstrofe anunciada
El mes d’agost vaig publicar aquesta nota. Malauradament els pitjors auguris s’han complert i demà, al Ple, el govern municipal de CiU de Girona, confirmarà l’adjudicació de la gestió de les nostres zones blaves a l’empresa madrilenya SETEX. Acabarà així un període de 23 anys de bona gestió del servei per part de MIFAS. Demà serà un dia ben trist per l’Ajuntament i la ciutat. Reedito per això la nota on resumia l’opinió del nostre grup municipal socialista:
MIFAS Girona (Minusvàlids físics associats) és l’associació de disminuïts físics més important de Catalunya, la que té més socis, més de 3000, la que presta més serveis. Té la seva seu a la ciutat de Girona, i agrupa homes i dones d’arreu de les comarques gironines. És un orgull per Girona comptar en el seu teixit associatiu amb una entitat com MIFAS, que , a més de defensar els drets dels seus associats, ha anat desenvolupant un grup empresarial que dona feina a una important quantitat de minusvàlids i que presta serveis assistencials vitals pels seus socis, sovint suplint les mancances de les administracions públiques. Els beneficis de les empreses del grup permeten garantir la sostenibilitat dels serveis assistencials i socials, perquè MIFAS és una entitat sense ànim de lucre. Un Centre Ocupacional a Riudellots de la Selva, una Residència i una Llar Residència a Girona i un Centre de Dia i de Recursos a Vilafant són els principals serveis assistencials que presta MIFAS. El model MIFAS ha estat i és un model de referència a Catalunya i més enllà , en el món de la discapacitat. Una de les empreses més importants del grup és Giropark, l’empresa que durant els darrers 23 anys ha prestat el servei de les zones blaves de la ciutat de Girona, com una de les activitats principals. És una empresa que és CET (Centre especial de treball) i els seus treballadors són minusvàlids . Els beneficis de Giropark, per tant, són vitals pel manteniment dels serveis assistencials abans esmentats.
Cal saber tot això, per entendre l’alarma que ha generat l’equip de govern de l’Ajuntament de Girona en posar en risc la prestació del servei de zona blava a Girona per part de MIFAS, un cop acabat, recentment, el darrer període de concessió. Pendents del darrer tràmit de l’adjudicació sembla clar que MIFAS pot perdre la concessió. Això seria una catàstrofe per l’entitat i els seus associats que els gironins no hauríem de permetre.
Una catàstrofe anunciada
El Plec de condicions que regeix el concurs que ara pot perdre MIFAS va ser dissenyat pel govern municipal de CiU de forma que clarament beneficiava les grans empreses i no les empreses del tercer sector social, com MIFAS. Nosaltres ho varem veure clar i varem denunciar-ho, tot demanant a l’equip de govern de CiU que el modifiqués en el període d’al.legacions, introduint-hi canvis que primessin els aspectes socials per sobre dels econòmics. Varem quedar-nos sols votant en contra d’aquest Plec en el Ple municipal del passat 8 d’abril.
En el Ple la nostra regidora Amèlia Barbero, experta en contractació pública, va fer una clara exposició de motius sobre el nostre vot negatiu, dient , per exemple “D’entrada i crec que ja s’ha dit, em sembla que els criteris que s’han establert per a l’adjudicació del contracte obren la porta a les grans empreses en detriment de les empreses del tercer sector, ja que els criteris que són avaluables per fórmules com són per exemple la baixa percentual o la recompra dels parquímetres, sobre un total de 100 punts, aquest apartat se n’emporta 63. O sigui que es valora moltíssim la part econòmica. ” També deia Amèlia Barbero ” En l’altre plec, el de prescripcions tècniques s’assenyala el personal mínim que ha d’estar adscrit al servei però, si tenim en compte que s’amplien les zones i que hi ha tants aturats i com està afectant la crisi als centres especials de treball, creiem que també es podria incloure com a millora la contractació de més personal d’aquestes característiques. Per altra banda tampoc entenem que es limiten les millores a tres en un concurs en el qual el principal beneficiari és el ciutadà i no solament els ciutadans sinó que també aquestes millores podrien afectar a l’economia de la ciutat, bé sigui creant llocs d’ocupació, bé sigui promocionant el comerç o el turisme en general. Un altre qüestió que també ens preocupa és el tema de la protecció dels treballadors disminuïts, pensem que s’hauria d’apujar el percentatge del 2% perquè aquest és el que tenen totes les empreses per llei. Una altra opció si volguéssim donar més facilitats a les empreses del tercer sector seria fer el mateix que s’ha fet amb els concursos de jardineria…”
Malauradament, però, l’equip de govern, no va acceptar fer cap d’aquests i altres canvis que els hi vàrem proposar i va obtenir prou suports per tirar endavant aquest tipus de concurs que , com varem denunciar nosaltres en l’esmentat Ple , ha provocat aquesta situació que, si no és possible aturar en el darrer minut, provocarà un desastre social evident. Es tracta, doncs, d’una decisió política molt pensada per part del govern municipal de CiU que no entenem perquè s’ha pres però que pot tenir unes conseqüències molt negatives pels minusvàlids físics gironins i les seves famílies.
L’acta del Ple de 8 d’abril
Mentre esperem el resultat final del concurs, i per posar a disposició més informació sobre aquest tema ,reprodueixo tot seguit, l’acta del Ple del 8 d’abril en el debat íntegre d’aquest punt, per aquells/es que desitgen accedir a tota la informació sobre el tipus de concurs convocat:
6. Aprovar els Plecs de clàusules i convocatòria de licitació per
l’adjudicació de la gestió del Servei d’estacionament amb horari limitat
als carrers de Girona.
Vista la necessitat de contractar la gestió del servei d’estacionament amb
limitació horària a diversos carrers de la ciutat de Girona, s’ha procedit a la
redacció del plec de clàusules administratives particulars i del plec de
prescripcions tècniques que han de regir-ne la contractació.
Tenint en compte l’import del contracte, la competència com a òrgan de
contractació correspon al Ple Municipal, de conformitat amb el previst a la
Disposició Addicional Segona del Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de
novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de Contractes del Sector
Públic (en endavant TRLCSP) i l’acord plenari de constitució de l’Ajuntament, de
data 12 de juliol de 2011.
De conformitat amb els articles 115.1 i 116 del TRLCSP, els plecs de clàusules
administratives particulars i els plecs de prescripcions tècniques hauran
d’aprovar-se abans de la licitació del contracte.
De conformitat amb l’article 277.1 del RDL 2/2003, de 28 d’abril, pel qual
s’aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, una
vegada aprovat el plec de clàusules administratives particulars, haurà d’exposarse
al públic durant un termini mínim de 20 dies i s’haurà d’anunciar al BOP i al
DOGC perquè s’hi puguin presentar reclamacions.
De conformitat amb els articles 109, 110, 138, 142, 150, 157 i següents el
TRLCSP.
Atès l’exposat, la Tinenta d’Alcalde d’Hisenda i Gestió Municipal sotmet a la
consideració del Ple de la Corporació l’adopció dels següents acords:
Primer.- Iniciar, de conformitat amb l’article 109 del TRLCSP, l’expedient de
contractació administrativa de la gestió del servei d’estacionament amb limitació
horària a diversos carrers de la ciutat de Girona, mitjançant la modalitat de
concessió.
Segon.- Aprovar el plec de clàusules administratives particulars i el plec de
prescripcions tècniques que han de regir el contracte de gestió del servei
d’estacionament amb limitació horària a diversos carrers de la ciutat de Girona.
Tercer.- Exposar al públic el plec de clàusules administratives particulars pel
termini de 20 dies hàbils, en el Tauler d’anuncis de l’Ajuntament i en el Perfil del
Contractactant. L’esmentat termini computarà a partir del dia següent a la darrera
publicació del corresponent anunci en el BOP de Girona i en el DOGC.
Quart.- Aprovar, de conformitat amb l’article 110 del TRLCSP, l’expedient de
contractació administrativa de la gestió del servei d’estacionament amb limitació
horària a diversos carrers de la ciutat de Girona i disposar l’obertura del
procediment d’adjudicació.
Cinquè.- Aprovar la despesa amb càrrec a la partida que s’habilitarà amb els
ingressos no previstos afectats en concepte de taxa per ocupació de via pública.
Sisè.- Convocar la licitació i tramitar l’expedient de contractació ordinària,
mitjançant procediment obert, atenent a una pluralitat de criteris de valoració de
les ofertes, de conformitat amb els articles 138 i 150,157 i següents del TRLCSP.
Setè.- Ajornar la publicació de l’anunci de licitació fins que hagi transcorregut el
mencionat termini de 20 dies hàbils d’exposició pública del plec de clàusules
administrtives particulars regulador de la licitació. En cas de presentació
d’al·legacions, aquest termini es posposarà fins a la resolució de les mateixes.
Vuitè.- Delegar a l’Alcaldia-Presidència, tan àmpliament com ho permeti la
legislació vigent, la facultat per a requerir la documentació prevista a l’article
151.2 del TRLCSP al licitador que hagi presentat l’oferta econòmicament més
avantatjosa, així com les prerrogatives d’interpretar el contracte, resoldre els
dubtes que n’ofereixi el compliment, modificar-lo i acordar les seves possibles
pròrrogues.
Presenta la proposta la Sra. Planas, regidora delegada de l’àrea d’Hisenda i Règim
Interior, qui exposa, l’objecte del contracte és la gestió del servei d’estacionament
amb horari limitat a diversos carrers de Girona. Els carrers de la ciutat s’han dividit
en 6 zones, 4 són afectades per la zona blava i 2 per la zona verda. Les quatre
afectades per la zona blava són, la zona del Centre i l’Eixample amb 747 places, la
zona de Sant Narcís, amb 117 places, la zona de Bonastruc de Porta amb 141
places i la zona de Santa Eugènia amb 39 places. Hi ha dues zones afectades per
la zona verda, que són la zona del Güell amb 520 places i la zona de les Pedreres
amb 172 places, el total són 1.736 places. Les quotes que s’aplicaran seran les
establertes en l’ordenança fiscal reguladora de la taxa d’estacionament limitat per
vehicles de tracció mecànica, que es va aprovar per a l’any 2013 i amb caràcter
general la zona blava és d’1,5 €/hora i pel que fa a la zona verda hi ha tres tarifes,
la zona dels residents a la zona, els quals pagaran 1,55 €/setmana, la zona dels
residents a Girona, que pagaran 0,55 €/hora, i els no residents que pagaran
1€/hora. La durada d’aquesta concessió són dos anys prorrogables a dos anys
més, un més un. En total quatre anys prorrogables un a un. El càlcul del preu
mensual del contracte es realitzarà tenint en compte l’índex d’ocupació i
especificant els ingressos mensuals de cada zona i la recaptació màxima total
teòrica de cada zona.
Pel que fa a les obligacions concessionàries, diré les més destacables. Les més
destacables són retirar els 61 parquímetres instal·lats en la ciutat de Girona que
són de propietat municipal, en el primer mes del servei, i el concessionari que
guanyi la concessió estarà obligat a recomprar aquests mateixos parquímetres al
preu que s’hagi estipulat en l’oferta que hagi presentat.
Una altra obligació destacable és subministrar i instal·lar 130 parquímetres nous i
una altra obligació és que l’adjudicatari del servei haurà de subrogar el personal
contractat per l’empresa actualment adjudicatària que estigui dedicat a la prestació
d’aquest servei. També s’inclouen millores sobretot a nivell informàtic: pagament
per smartphone, tiquets virtuals, entre altres. Moltes gràcies.
Obert debat, intervé el Sr. Olòriz, portaveu del grup municipal d’ICV-EUiA, qui
exposa, fem una aprovació que és important, que toca de fer i que ens ha agafat
sense tenir el pla de mobilitat complert. Entenem que no podíem esperar, per llei
ens tocava fer aquest tipus de proposta i no valorem malament que s’hagin introduït
alguns temes que s’han estat treballant fins ara. Per exemple, el tema de les zones
verdes. En aquest cas passem de les places que teníem, unes 864 si no
m’equivoco, i en sumem 842 més, les quals majoritàriament són verdes. Per tant,
és un element que nosaltres valorem com interessant sobretot per estudiar d’aquí a
uns mesos el funcionament més concret de les tarifes. Això és un tema de les
ordenances 2014, nosaltres ens reservem algunes propostes que tenim, que hem
estudiat també respecte a altres ciutats i espero que el funcionament d’aquestes
zones verdes especialment, ens permeti filar més prim en les ordenances del 2014.
Un segon element és la millora tecnològica, que ens sembla oportuna en aquests
moments, i el tercer element que ens deixa alguns interrogants serà el resultat
d’aquesta licitació. Quina mena d’empresa serà, fins ara era una empresa que tenia
personal discapacitat i que per tant en aquest àmbit tenia un valor afegit. I aquesta
és una de les circumstàncies que ens ha portat al nostre grup a pensar en la
possibilitat de municipalitzar, aquest és un element a tenir en compte, el de
municipalitzar en l’àmbit d’assegurar que aquests llocs de treball fossin sempre per
persones discapacitades, permetre la subrogació de tot el personal discapacitat que
ara hi ha i també pensar en aquesta opció social d’ampliar el màxim possible el
personal. Creiem que l’objectiu d’aquesta proposta que nosaltres fem no és
recaptatori, òbviament molts ciutadans creuen, quan posen les monedes, que
l’objectiu de la ciutat és sobretot recaptatori, pensem que té dos objectius, un la
mobilitat i l’altre l’acció social. La recaptació seria l’objectiu menys important tot i
que volem que si hi ha algun benefici recaigui en l’Ajuntament i no en mans d’altri,
aquest és un element a tenir en compte. Sé que ha costat una mica tota la
documentació i que això ens ha ajornat un xic el que havíem de fer en el Ple. Ara
això és possible, en tot cas, si per alguna raó es quedés desert, penso que estaria
bé reflexionar en aquesta qüestió. D’altra banda, torno a repetir, demanem que
aquesta proposta es tingui present en una discussió més àmplia. Hi ha una cosa
que ho he comentat amb el regidor de Mobilitat, a vegades penso que volem
acontentar a tothom, quan s’està de regidor tens molts “inputs” de gent diversa i
penses que la quadratura del cercle és possible. El temps i l’experiència demostren
que la quadratura del cercle és impossible, i en aquest cas hauríem de veure què
prioritzem. Entenc que la nostra priorització, la que hem compartit sovint en les
nostres converses, en el que jo he sentit també des del govern, és que la mobilitat
en cotxe no sigui la prioritat a la ciutat sinó que siguin la prioritat altres maneres de
mobilitat més factibles sobretot per la gent que ens ve a visitar. En aquest cas,
òbviament haurem de completar aquesta proposta amb un estudi exhaustiu de la
possibilitat d’aparcaments dissuasoris que permetin i facin possible que la mobilitat
a la ciutat sigui el més suau, el més oberta i sensible per a les persones que hi
vivim. Per exemple, en una ciutat com la nostra convé una mobilitat, ja que hem
parlat de Smart City i parlem d’una ciutat en la qual habitar-hi no sigui un conflicte
permanent entre cotxes, bicicletes, vehicles més potents, motos, hem d’intentar
anar cap a una ciutat d’aquesta mena, i en aquest cas algú hi sortirà perdent, és
molt important que hi surtin guanyant els ciutadans, però alguns hi sortiran perdent,
i cada dia és més clar que l’automòbil no és el vehicle millor per circular tant per la
ciutat de Girona com per ciutats semblants a la de Girona. Això és una discussió
que ja tindrem present i com que vull ser conscient del que abans el meu company
Jordi em deia, limitaré les meves paraules a aquestes opinions que ara acabo.
Intervé el Senyor Navarro, portaveu del grup municipal de la CUP, qui exposa, crec
que a l’hora de parlar d’aquesta qüestió hi ha tres elements que cal tenir en compte,
un és mobilitat, l’altre és ecologia i sostenibilitat i hi ha un tercer factor que és el
tema d’inserció social. Penso que el que estem debaten ara, des del nostre punt de
vista, no és una simple concessió per a una empresa o per a una altra i valorar-ho
només en termes econòmics. Creiem que hi ha molta més cosa de substància i de
rerefons. En primer lloc, la mobilitat, el senyor Olòriz ho esmentava, la mobilitat és
un dels reptes del segle XXI i és un dels reptes que tenim a la Girona actual i a la
Girona del futur. Jo només voldria esmentar al senyor Alcalà, que és el responsable
de la política de mobilitat en aquest Ajuntament, que el centre de la nostra ciutat
aglutina una pila de places de zona blava i aglutina una pila de places que estan en
aparcaments i això ens porta cada dia a la nostra ciutat un flux de vehicles enorme
que en bona mesura hipoteca la mobilitat en aquesta zona de la ciutat que és una
zona molt àmplia, neuràlgica i cèntrica que atrau moltíssim flux.
En segon lloc sostenibilitat i ecologia, és evident que la mobilitat en cotxe és un
problema per a la ciutat, si hi posem més aparcaments subterranis i ho dissenyem
de tal manera que facilitem les coses al cotxe, contribuirem a generar problemes
d’emissions de CO
2, gasos contaminants, ocupació de carrers, que els carrers no
estiguin pacificats per la ciutadania i que estiguin ocupats pels cotxes i això és un
problema.
I el tercer element, el tema de la inserció social, si fem una externalització i resulta
que obrim un concurs i ens basem en la simple millor oferta econòmica, ens
trobarem que una empresa multinacional sense escrúpols pugui guanyar aquest
concurs i pugui obtenir beneficis dels gironins i les gironines. Nosaltres pensem
que, efectivament, cal replantejar la mobilitat, hem de debatre la Taula de Mobilitat,
hem de replantejar el nostre model de moure’ns per la ciutat i hem d’anar a
sistemes més sostenibles. I pel que fa a la qüestió de la concessió pensem que
hem de vetllar perquè la riquesa generada al nostre territori es quedi en el nostre
territori i reverteixi en bona mesura en la nostra ciutat, en el nostre municipi, ja sigui
en forma d’impostos, ja sigui en forma de serveis directes. Per tant, nosaltres també
ens declarem a favor del model de municipalització tot i que estaríem plenament
d’acord en què alguns blocs de la qüestió que estem parlant se cedissin a
empreses d’inserció social, col·lectius amb mobilitat reduïda o possibles
discapacitats. Nosaltres, en aquest punt ens abstindrem.
Intervé la Sra. Veray, portaveu del grup municipal del PPC, qui exposa, abans de
començar la meva intervenció en el punt número 6 de l’ordre del dia, voldria fer una
breu referència. Avui el senyor Palomares és el primer moment que ha parlat sense
fer-ho en nom del grup municipal del Partit Popular, i per tant, perquè així consti en
acta, el que vull dir és que el grup municipal del Partit Popular no comparteix cap de
les paraules que el senyor Palomares ha dit en relació al projecte polític que
representem i que defensem.
Un cop dit això i en relació al punt de l’ordre del dia que estem tractant, no crec que
avui toqui fer un debat sobre mobilitat, el que portem avui aquí és la concessió, la
convocatòria de la licitació del concurs del que són les zones blaves i les zones
verdes que a partir d’ara tindrem en aquesta ciutat, perquè fins a dia d’avui no
n’hem tingut i, per tant, basaré la meva intervenció, que serà breu, en relació al que
realment votem avui i no en un debat que puc estar d’acord amb el senyor Olòriz
que l’hem de fer, que caldrà fer-lo i que l’hem de tenir però que és molt més ampli i
per això s’ha de fer en un altre moment i amb més temps tots per a dir el que
pensem i el que volem o el que representa la mobilitat a la nostra ciutat.
En relació al que es porta a aprovació avui, a nosaltres ens preocupava un fet que
la senyora Planas ja ens ha dit que queda clar, que és la subrogació del personal
que en aquests moments hi havia, malgrat que l’empresa que en aquests moments
ho té es pot tornar a presentar i per tant també pot ser un altre cop la beneficiària
d’aquest concurs, això ho veurem quan s’acabi tot el procés. Però si no fos així, és
important per a nosaltres que quedi subrogat aquest personal, això ja se’ns va
aclarir, la senyora Planas ho ha dit també avui.
En relació a les zones verdes nosaltres teníem uns dubtes. Se’ns ha traslladat per
part d’algunes ciutats les quals ja les tenen en funcionament que tenen algun
problema d’encaix i que en algun moment potser no funcionaven tant bé com els
propis veïns que les demanden es pensaven. Crec que és important implantar-les i
a partir d’aquí, dintre d’uns mesos, fer el seguiment de si realment serveixen o no
serveixen i veure com funcionen. Teníem també un altre dubte que aquest matí l’he
traslladat directament al portaveu de CiU i era la idoneïtat o no de posar tantes
places de zona blava a la zona de Bonastruc de Porta. Sincerament he de dir
d’entrada que no ho acabàvem de veure clar, però nosaltres donarem suport a
aquest punt de l’ordre del dia, tot i que li demanaríem al govern que també
estiguessin amatents vers el funcionament de les zones blaves a Bonastruc de
Porta perquè com tots els ciutadans saben és una de les poques zones que ens
queden d’aparcament lliure, blanc, al centre de la ciutat. Per tant, agrairíem que
estiguessin amatents de veure com funcionen i si en un moment donat s’haguessin
de redimensionar les places o de redistribuir d’una manera diferent, que tinguessin
a bé de fer-ho per tal de no perjudicar a ningú a l’hora de tenir aquesta zona blava
que fins a dia d’avui no l’hem tingut.
Pel que fa a la innovació tecnològica, les bases d’aquest concurs són molt bones,
totes les ciutats tendeixen a millorar tecnològicament en aquells serveis que s’han
de tornar a posar en concurs, per tant, en aquest sentit, nosaltres li donarem suport
i insistim, haurem d’estar amatents a aquests dos punts que hem dit.
Fa ús de la paraula la Sra. Barbero, regidora del grup municipal del PSC, qui
exposa, en primer lloc dir que al final del mandat anterior ja es va començar a
estudiar el tema de les zones blaves i que nosaltres considerem que és molt positiu
que avui es portin a aprovació aquests plecs que materialitzen la implantació
d’aquest tipus d’aparcament que afavoreix als veïns de determinades zones de la
ciutat. Tot i així el que hem fet és analitzar el plec de clàusules, seguint el que ha dit
la senyora Veray, ens hem centrat en els documents que es porten avui a aprovació
i voldríem fer algunes consideracions.
D’entrada i crec que ja s’ha dit, em sembla que els criteris que s’han establert per a
l’adjudicació del contracte obren la porta a les grans empreses en detriment de les
empreses del tercer sector, ja que els criteris que són avaluables per fórmules com
són per exemple la baixa percentual o la recompra dels parquímetres, sobre un
total de 100 punts, aquest apartat se n’emporta 63. O sigui que es valora moltíssim
la part econòmica. Pel que fa a la recompra dels parquímetres no hem vist que es
faci cap referència als que es van instal·lar recentment, crec que va ser al barri de
Sant Narcís ara fa uns tres anys, i pensem que s’haurien de retornar o compensar
econòmicament perquè no estaran amortitzats. També, en relació als parquímetres,
hem vist que han d’acceptar el pagament mitjançant smartphone però per a la
valoració d’aquest tipus d’aplicatiu veiem que en els plecs únicament s’apliquen
cinc punts. Per tant, si volem una ciutat intel·ligent ja que parlem en tots els àmbits
de l’Smart City pensem que s’hauria de potenciar molt més aquest aspecte en el
plec i també afavorir la presentació de millores en aquest sentit. En l’altre plec, el de
prescripcions tècniques s’assenyala el personal mínim que ha d’estar adscrit al
servei però, si tenim en compte que s’amplien les zones i que hi ha tants aturats i
com està afectant la crisi als centres especials de treball, creiem que també es
podria incloure com a millora la contractació de més personal d’aquestes
característiques. Per altra banda tampoc entenem que es limiten les millores a tres
en un concurs en el qual el principal beneficiari és el ciutadà i no solament els
ciutadans sinó que també aquestes millores podrien afectar a l’economia de la
ciutat, bé sigui creant llocs d’ocupació, bé sigui promocionant el comerç o el turisme
en general.
Un altre qüestió que també ens preocupa és el tema de la protecció dels
treballadors disminuïts, pensem que s’hauria d’apujar el percentatge del 2% perquè
aquest és el que tenen totes les empreses per llei. Una altra opció si volguéssim
donar més facilitats a les empreses del tercer sector seria fer el mateix que s’ha fet
amb els concursos de jardineria, que la ciutat estava dividida en sectors, un sector
reservat pels centres de treball especial i un altre per les empreses corrents. Sabem
que això seria complicat perquè a nivell dels parquímetres podria ser difícil, però si
això no fos possible una altra solució seria seguir l’exemple de Barcelona, perquè
Barcelona, per tal d’afavorir l’economia social, el Consell plenari d’aquell
Ajuntament ha aprovat un document de bases per a la contractació pública
responsable amb criteris socials i ambientals que obligarà a tota l’administració de
l’ajuntament a reservar la participació en el procés d’adjudicació de determinats
contractes a programes d’ocupació protegida. Barcelona és el primer ajuntament
que aplica aquest procediment i sabem que són molts els ajuntaments de
Catalunya i d’Espanya que estan demanant informació per aplicar-la en els seus
territoris.
També vull recordar que aquest Ajuntament va ser pioner en l’aplicació de les
clàusules socials, que sobretot en els expedients d’obres van donar molt de resultat
i després es varen fer també expansives als contractes de serveis.
Un altre tema que també hem vist és el de les tarifes de l’aparcament. Ja s’ha dit
que estan d’acord amb el que es va aprovar en les ordenances fiscals a les quals
nosaltres no varem donar suport, però a més, pensem que per la zona verda només
caldrien dues tarifes, una pels residents a la zona i una altra pels residents a la
ciutat i si volgués aparcar en una zona verda una persona que vingués de fora
hauria de pagar el mateix que a la zona blava o inclús, la meva opinió particular o
personal seria que hauria de pagar més. En canvi en el plec de condicions si una
persona que viu fora de Girona aparca en una zona verda paga 5 cèntims menys
que si aparca en una zona blava. En definitiva, després d’analitzar tots aquests
punts nosaltres creiem que s’hauria de pensar més en el benefici del ciutadà i no
tant en el benefici econòmic que pot suposar per l’empresa concessionària.
Pensem que no s’han valorat prou les millores en noves tecnologies perquè amb
les noves tecnologies es podrien aconseguir per a l’economia gironina moltes
millores promocionant el comerç, la restauració, la cultura i el turisme en general. I
també, en un moment que és tant complicat a nivell econòmic i social, pensem que
s’ha de fomentar més la ocupació laboral i sobretot s’hauria de fer una aposta més
decidida per ajudar al tercer sector i al personal que té aquestes dificultats. El
nostre vot avui serà contrari però haig de dir que ens reservem la possibilitat de
modificar-lo en funció de si, en els 20 dies en què aquestes bases estaran a
l’exposició del públic, es presentessin al·legacions que donessin solució o resposta
a les qüestions que nosaltres hem presentat avui.
Intervé la senyora Planas, qui exposa, en primer lloc vull dir que nosaltres el que
hem fet – com vostès han fet sempre, l’antic govern – és una licitació oberta a totes
les empreses com sempre s’havia fet per la zona blava. Entenc que precisament
nosaltres hem seguit la mateixa línia que havia fet l’antic govern i hem seguit les
normes de contractació que també estableixen unes limitacions. Pel que fa als
treballadors, vostè sap que l’empresa concessionària ha de subrogar, està obligada
a subrogar-los a tots i precisament els treballadors que hi ha en aquestes zones ja
són treballadors amb qüestions socials, que tenen característiques especials i per
tant, l’empresa concessionària els haurà de subrogar. Quan vostè parla d’un
increment del percentatge, en realitat, incrementar un percentatge del 2% al 4% la
variació es poquíssima perquè, tot i que hi ha més ampliacions de les zones, si han
d’agafar més gent, no seran molts els treballadors que hagin d’incrementar, per tant
aquest tipus d’increment en absolut afectaria a l’increment d’aquest percentatge.
Vostès parlen de què s’havia de dividir en zones i en sectors, penso que l’antic
govern ha tingut l’oportunitat durant molts anys de poder dividir aquestes zones en
sectors, si vostès creien realment que s’havia de fer així doncs podien haver-ho fet
així. Nosaltres no ens hem pas trobat aquesta zona dividida en sectors.
Pel que fa a les tarifes, se segueixen les tarifes que com he dit a l’ordenança sí que
és cert que els residents de fora de la ciutat, a la zona blava pagaran 1,05 € i a la
zona verda 1 €. Però també cal tenir en compte que la majoria dels usuaris de les
zones verdes no seran la gent que vingui de fora de la ciutat sinó que seran els
ciutadans de Girona. I precisament nosaltres pensant en el benefici del ciutadà i
escoltant el ciutadà, que és el que nosaltres fem sempre, per això hem implantat
aquestes zones verdes, per la demanda que hem tingut de la ciutadania. Per tant
nosaltres, no només mirem pel benefici de l’Ajuntament, que s’ha de mirar, com diu
el senyor Olòriz, que si els demés en treuen benefici també cal que l’Ajuntament en
tregui. Però també escoltem a la ciutadania i la demanda que ha fet la ciutadania és
que vol zona verda i per això s’han implantat aquestes zones.
Fa ús de la paraula el senyor Alcalà, regidor delegat de Seguretat, Mobilitat i Via
Pública, qui exposa, Senyor Olòriz, a mi m’agradaria fer content a tothom. Però sé
que això és molt difícil, molt complicat, si més no, m’agradaria acontentar al màxim
de persones. En relació a la seva pregunta, el nostre model de mobilitat no passa
per posar impediments a les vies públiques, sobretot a les vies bàsiques. Creiem en
un altre model de mobilitat que pot coincidir amb moltes coses amb vostès però hi
ha d’altres coses en les que tenim diferències. Creiem que s’ha de fer molta
pedagogia amb l’usuari, que hem de potenciar el transport públic, que hem de
potenciar el tema de la Girocleta, que hem de potenciar que la gent vagi caminant i
per això estem treballant en temes de pàrquings dissuasoris. D’altra banda, hem de
tenir en compte els veïns, que els veïns volen arribar a casa seva amb el seu cotxe
i si hi ha pàrquings soterranis a la seva vivenda els han d’utilitzar.
Referent al que ha exposat la senyora Veray, comentar-li que evidentment la zona
verda és una experiència nova i que veurem com es desenvolupa. I el tema de la
zona blava que fem nova a Bonastruc de Porta, fem 142 estacionaments, no
ocupem tota la zona de Bonastruc de Porta perquè també volem que sigui un
experiment. Creiem que la zona blava és positiva perquè genera rotació i és un dels
espais que està ubicat en la zona comercial on crec que hi haurà molt de moviment,
si vostè s’hi acosta, jo també sóc d’aquell sector, veurà que allà hi ha molt de ferro
parat des de fa molt de temps. Aleshores creiem que així ho evitarem.
Referent al tema del PSC els hi donaré un agraïment, i podríem entrar a debatre tot
el que hem sentit. Els hi agraeixo que ens donessin l’oportunitat de fer aquesta
adjudicació perquè quan varen entrar al govern vostès ho varen prorrogar per a
poder entrar en el possible nou equip de govern. I també comentar que totes les
places que hem estat parlant s’han estat consensuant amb els diferents
representants de veïns, associacions de veïns i comunitats que ens hem adreçat.
Ho hem estat explicant a la premsa, després se’ns han adreçat a nosaltres i totes
les places han estat consensuades i vull recordar una que va ser molt important,
l’Associació de Veïns de Sant Narcís, que no varen voler zona verda, es va fer una
consulta, es va dir que seria vinculant, no varen acceptar la zona verda. Varem
proposar reduir les places de zona blava i en la votació ens varen dir que ni això, és
a dir, no varen voler tocar-ho. Entenem que ha estat molt consensuat, gràcies.
Intervé el Sr. Alcalde, qui exposa, només uns apunts per acabar de reblar. Un
aclariment, l’empresa que presta ara el servei, senyor Olòriz, Giropark, en sí
mateixa no és una empresa que té treballadors discapacitats, té la proporció que té
una empresa convencional, el que passa és que pertany a un grup que sí que té
com a missió donar formació i ocupació a gent discapacitada. Però fixi’s que, en el
cas d’una hipotètica municipalització, aquesta responsabilitat que Giropark té
envers la matriu, decauria. En tot cas, estic d’acord que és un escenari que algun
dia s’hauria de contemplar però en aquests moments podem dir que l’experiència
és tal com jo li dic.
Pel que fa a les qüestions de l’ús del cotxe a la ciutat que vostè també ha apuntat i
que el regidor Joan Alcalà amb la seva resposta crec que també ha tocat
encertadament, ho hem dit vàries vegades, nosaltres el que volem és que l’ús del
cotxe sigui més eficient i això passa, ho hem dit amb una frase molt definitòria, per
passar menys estona en el cotxe a dintre de la ciutat. Menys estona en el cotxe, no
necessàriament fer servir menys el cotxe sinó que al final utilitzem menys hores el
cotxe, perquè això vol dir menys contaminació, menys desgast dels nostres carrers,
menys col·lapse de trànsit. Com ho farem? Fixi’s, ja hauran notat que alguns
semàfors van un pèl més lleugers, van més bé. Hi ha algunes zones de la ciutat
que les teníem especialment col·lapsades que ara ho estan menys i algunes
significativament menys. Hi ha algunes zones que, sense córrer més, es pot circular
de manera més fluida. En algunes coses puntuals s’han operat canvis, en la
senyalització d’algun carrer, en la senyalització d’alguna zona per permetre alguna
operació, per exemple a la Pujada de Palau, algunes zones que també han anat a
millorar i que n’hi haurà més. Hem fet alguns aparcaments lliures, n’hem creat
d’aparcaments lliures, en lloc de destruir-ne n’hem augmentat.
I en aquest context, evidentment, el debat del foment del transport públic a través
de l’autobús, de la bicicleta, de les rodalies, és important. Però la zona blava és
imprescindible. Vostès ja ho saben, senyor Navarro, és imprescindible que hi ha
hagi una zona blava que vagi a un preu regulat. Ens semblava que havia de ser una
concessió molt més moderna de la que teníem en vigor fins ara, que portés
incorporat tot un paquet de millores tecnològiques, tampoc no podem passar del
zero a on som ara tecnològicament a l’infinit en una sola contracta, hem de fer-ho
gradualment perquè evidentment tenim interès que sigui una contracta que funcioni
bé i per això s’ha preparat tot un paquet tecnològic que donarà molta satisfacció als
usuaris. El fet que es pugui pagar per telèfon és una gran millora, el fet que hi hagi
informació en temps real de la disponibilitat de places és una gran millora, però
tampoc no ens quedarem aquí. No sé si s’han fixat en l’experiència de
l’Aparca i
Compra
de Pericot, que és una experiència en aquests moments molt reeixida i que
l’hem d’anar estenent en el conjunt de la ciutat perquè combina aquesta necessitat
que tenen zones comercials amb la dificultat de crear aparcaments lliures o de
pagament.
Finalment, pel que fa a clàusules socials, en principi vostès ja hauran vist, senyora
Barbero, que hem anat obrint aquest concepte a altres contractacions. És veritat
que allò que s’ha proposat Barcelona segurament està no tant a l’abast de ciutats
com Girona, Barcelona té una oferta d’empreses autòctones que ocupen persones
del territori que poden optar a aquests concursos i no sempre això ho tenim garantit
aquí. No sempre. No dic que no ho hàgim de fer-ho més, però vigilem, que no fos
cas que si aquest clausulat el portem a l’extrem, efectivament garantirem que
tinguem moltes empreses d’aquest perfil, però pot passar que finalment ocupin a
gent que no està desocupada a casa nostra, hem de buscar un equilibri. Ho estem
parlant amb el tercer sector, en som sensibles, tenim ganes de fer allò que es pugui
anar fent i crec que d’aquesta contractació al final també ens en podrem felicitar.
Senyora Bosch, demana la paraula per?
Intervé la Sra. Bosch, qui exposa, per respondre en relació a un dels temes que la
senyora Planas ha comentat de la nostra intervenció que crec que no se’ns ha
entès.
Intervé el Sr. Alcalde, qui exposa, d’acord senyora Bosch, però en tot cas la
senyora Barbero ha fet la intervenció.
Intervé la Sra. Bosch, qui manifesta, però em pot concedir la rèplica a mi, si us
plau?
Fa ús de la paraula el Sr. Alcalde, qui exposa, senyora Bosch, aquestes qüestions
en una Junta de Portaveus ja les havíem parlat. Ens sembla que el més lògic és
que si hi ha un debat i hi ha algun portaveu designat pel debat.
Intervé la Sra. Bosch, qui exposa, senyor alcalde, en el darrer Ple no va seguir
aquest procediment per un altre grup. Penso que també pot fer-ho amb nosaltres.
Intervé el senyor alcalde, qui exposa, farem una excepció.
Intervé la Sra. Bosch, qui exposa, moltes gràcies, sobre aquesta qüestió de la
creació de mercats protegits i sobre el motiu del nostre vot negatiu. La senyora
Planas deia que han seguit exactament el mateix tipus de plec de condicions que
en l’ocasió anterior. Penso que no és així, em sembla que la manera d’atorgar
punts no és la mateixa i crec que la reducció i la limitació del nombre de millores
que es poden incorporar no és la mateixa, perquè no recordo en absolut que hi
hagués limitació de millores. Li dic perquè tants canvis que s’han fet, aquests també
es podien haver fet i entremig hi ha hagut moltes novetats, s’ha avançat molt en la
creació de mercats protegits. La mateixa Generalitat va fer a l’any 2010 la guia per
a la inclusió de clàusules contractuals de caràcter social que és en la que s’ha
basat l’Ajuntament de Barcelona per aprovar el seu document de bases per a la
contractació pública responsable en criteris socials i ambientals de l’Ajuntament de
Barcelona. Ho dic perquè d’aquí a l’aprovació definitiva tinguin present que, en el
cas que pensin que els hi pot interessar que el nostre vot sigui favorable, les
modificacions que nosaltres demanem són en aquest sentit, que tinguin present
totes aquestes recomanacions de la Generalitat que altres Ajuntaments ja estan
seguint, de la creació de mercats protegits que en aquest cas no només afavoreix
en els treballadors que directament treballen en aquestes empreses sinó també a
les empreses en sí mateixes, que són empreses que estan donant altres serveis en
aquesta població que té necessitats especials, per tots els temes tecnològics que li
comentàvem. Li reitero, no se si se’ns ha entès, en el nostre cas hi ha vàries
qüestions que ens preocupen estrictament del plec. No estic parlant de les zones
verdes, que ja l’hem felicitat, senyor Alcalà, sinó estrictament del que ara anem a
votar i el que anem a votar és un plec de clàusules que per a nosaltres és netament
millorable i per aquest motiu votarem negativament.
Fa ús de la paraula el Sr. Alcalde, qui exposa, he fet una excepció. Els avanço que
és l’última excepció que faig. Em sembla que fins i tot havíem parlat en la Junta de
Portaveus que els torns de rèplica s’havien de cenyir al que són les rèpliques
concretes, no a ampliar l’exposició que ja ha tingut l’oportunitat de fer la portaveu
perfectament bé i passant-se de la campaneta. Li he admès l’excepció però serà la
darrera, de manera que si no hi ha cap al·lusió que permeti que algú vulgui
intervenir si ha estat al·ludit directament, que naturalment hi estaré, podríem passar
si els hi sembla a la votació de la proposta.
Ningú més demana la paraula i sotmesa la proposta a votació s’aprova per quinze
vots a favor del grups municipals del CiU, PPC i ICV-EUiA i regidor no adscrit, set
vots en contra del grup municipal del PSC i tres abstencions del grup municipal de
la CUP.
Espero que cmotu el ayuntamiento de girona no cometa esa locura yo soy descalpacitado y minutos es u a gran empresa de cara altos que la necesitamos seguro que como pasa en mi pueblo pals por unos miseros 30 mil euros de zona azul en todo el pueblo y en cima una empresa privada muy bonito después se gastan los dineros del contribuyente en trenes para Barcelona esteladas y tonterías les vendría muy bien una moción de censura y fuera ala pu… calle con ellos
Espero que cmotu el ayuntamiento de girona no cometa esa locura yo soy descalpacitado y minutos es u a gran empresa de cara altos que la necesitamos seguro que como pasa en mi pueblo pals por unos miseros 30 mil euros de zona azul en todo el pueblo y en cima una empresa privada muy bonito después se gastan los dineros del contribuyente en trenes para Barcelona esteladas y tonterías les vendría muy bien una moción de censura y fuera ala pu… calle con ellos