Cap on va aquest tren?
El “projecte ferroviari de Girona” és un dels grans temes de present i de futur, en aquestes primeres dècades del segle XXI, a la nostra ciutat. El projecte té dues fases: l’arribada de la línea d’alta velocitat a la ciutat, i el soterrament del tren convencional, que ha de funcionar com el sistema de “Rodalies de Girona” (de Sils a Flaçà) . El debat ciutadà sobre aquesta qüestió ha estat i és molt viu, lògicament, i ho ha de continuar essent. Equilibrar les oportunitats de futur que suposa el projecte, amb els inconvenients que comporta pels veïns de Girona l’execució de les obres és un dels reptes importants d’una operació d’aquesta gran envergadura.
De moment, està a punt de culminar amb èxit la primera fase de les obres , amb l’arribada de l’Alta Velocitat, que ens permetrà, ja, millorar notablement les nostres connexions de mitja i llarga distància. Haurem assolit, així, la primera fase d’ un procés de transformació notable que ha tingut afectacions en la vida quotidiana de molts veïns, a qui sempre haurem d’agrair la seva paciència i la seva disposició.
La segona fase: Soterrar el tren convencional
Un cop acabats els treball del TAV cal començar la segona fase, és a dir, el soterrament del tren convencional. El projecte de soterrament està finalitzat, pendent de la seva revisió i actualització, i l’execució de l’obra només depèn de la voluntat política del Govern de l’Estat. Aquest projecte ha estat prioritari pels governs socialistes, que van redactar el projecte i varen preveure la seva execució un cop finalitzades les obres de l’Alta Velocitat. Calia esperar a acabar el TAV perquè la construcció del soterrament del tren convencional requereix desviar part del trànsit ferroviari per la línia d’Alta Velocitat, per no tallar la circulació de combois.
El projecte de soterrament del tren convencional és un element estratègic de primer ordre per la Girona del segle XXI. Girona forma part de l’eix ferroviari del corredor mediterrani que ha de convertir-se en un eix clau de desenvolupament econòmic . D’altra banda el soterrament del tren convencional alliberarà els espais que ara ocupa el viaducte que creua la ciutat, i això permetrà generar una nova centralitat a l’entorn de la nova estació intermodal i “cosir” diferents barris de la ciutat per tenir una Girona més cohesionada i compactada urbanísticament.
La línia d’Alta Velocitat a Girona ha d’estar en funcionament previsiblement el primer semestre del proper any. El govern de l’Estat ha d’endegar, doncs, els tràmits administratius per poder licitar les obres del projecte de soterrament del tren convencional a la ciutat de manera immediata. En els pressupostos generals de l’Estat pel present any, que han suposat un 56% de caiguda per la demarcació de Girona en relació a l’any passat, el govern no ha previst cap partida per aquesta obra. Aquesta mancança podria corregir-se en l’actual tràmit parlamentari de la llei de pressupostos si s’aprovés alguna de les esmenes presentades per diferents grups parlamentaris i si el Govern de l’Estat acceptés el compliment de les previsions de la disposició addicional 3ª de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya en el que fa referència a les inversions. Cal tenir present que la davallada pressupostària de Girona és la segona més important de tot l’Estat.
El paper de l’Ajuntament
El govern municipal ha de reclamar al Ministeri de Foment i a l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (ADIF) del govern de l’Estat que consignin la partida pressupostària corresponent per tal de treure’l a licitació de manera urgent per executar-lo. En els pressupostos de l’any 2012 hi ha d’haver disponibilitat per l’actualització del projecte i en els de l’any següent, ha d’aparèixer la partida que permeti la licitació del mateix. Aquestes són les promeses que el PP, que ara governa a l’Estat, va fer durant la encara recent campanya electoral a Girona, quan ja era evident la situació de greu crisi econòmica que estem patint. Si , malgrat les dificultats, hi ha una partida important d’inversions, aquest any, adreçada a altres territoris de l’Estat com Galícia, també hi ha de poder ser per Girona.
D’altra cal exigir a la Generalitat que compleixi també amb els compromisos que té adquirits en aquest projecte. En concret ha de construir la nova estació d’autobusos que ha d’ubicar-se en la segona planta de l’estació intermodal. El govern de Convergència i Unió a la Generalitat, però , encara no ha acabat de redactar el projecte d’aquesta estació, que ja hauria d’estar executant-se. A més, creiem que la Generalitat hauria d’iniciar la redacció dels projectes tren-tramvia a la demarcació per millorar el servei de rodalies pels usuaris de la regió de Girona.
El govern municipal té el deure de liderar el procés de seguiment de la redacció dels estudis i projectes, així com de l’execució de les obres de soterrament del tren convencional i la supressió del viaducte. També ha de procurar la millora del servei de rodalies i la ràpida execució de la nova estació d’autobusos. Tot i això, proposem que es creï un grup de treball amb tots els grups municipals per actuar des de Girona amb una sola veu.
En el darrer Ple de maig el grup municipal del govern va presentar una moció al Ple reclamant algunes d’aquestes qüestions i menystenint la feina feta pels anteriors governs. Una moció és un intent de “moure” (d’aquí ve el terme “moció”) , al govern a fer quelcom. No és això el que esperem del govern que dirigeix l’alcalde Puigdemont . Per això varem presentar una contra-moció per aconseguir la retirada de la de CiU. Varem assolir el nostre objectiu. Retirada, doncs, la auto-moció del grup de CiU esperem que torni el seny. El govern ha de fer de govern , enlloc de fer d’oposició de l’oposició. I des de l’oposició el nostre deure és col•laborar, críticament quan calgui, però sempre amb lleialtat institucional, pel bé de la ciutat d’avui i la de demà.