El projecte ferroviari a Girona
Aviat acabarà la primera fase del projecte ferroviari a Girona: l’arribada dels trens d’alta velocitat. Avui hi ha hagut una reunió dels diferents portaveus municipals amb els parlamentaris gironins al Congrés i al Senat per valorar la situació actual. En aquesta reunió Concepció Veray , diputada i portaveu municipal del PP ens ha explicat que, finalment, els dos projectes complementaris que estaven pendents de licitar-se s’aprovaran o a final d’aquesta setmana o de la propera. Un dels dos projectes és la connexió (que gira al voltant dels ascensors) entre la nova estació provisional de Girona i l’actual. El govern sortint del PSOE no els va aprovar el mes d’octubre perquè se’ls hi va demanar de no fer-ho quan ja eren un govern en funcions. Hem estat pendents fins ara del nou govern del PP i, finalment, sembla que ja es desbloqueja la situació. Bona notícia perquè ja començavem a estar inquiets, veient que es licitaven obres del tren cap a Galícia i no del nostre.
Sobre el tren convencional Concepció Veray, en canvi, ha afirmat que el govern no pot explicar , de moment, en quin estat es troba la definició del projecte de soterrament. Les informacions que sempre s’havien rebut a Girona sobre aquest projecte, per part del govern municipal anterior, anaven en el sentit que s’hi estava treballant des de feia temps. Tots els estudis geotènics estaven fets de fa temps i l’estudi informatiu del traçat va arribar en el seu moment a l’Ajuntament, que hi va fer les seves al.legacions. El President d’ADIF i els seus col.laboradors sempre s’havien manifestat confiats que , després que acabés l’obra del TAV s’iniciaria l’obra del tren convencional, no podent-se executar simultàniament ambdues, perquè això hauria implicat suspendre el transit ferroviari a Girona. Esperem que la feina feta pel Departament de projectes d’ADIF, que no ha canviat la seva composició tècnica, serveixi perquè el govern actual pugui complir amb el seu compromís electoral amb els ciutadans de Girona. Quan fa tres mesos, en la campanya electoral per la Presidència del Govern, el PP va comprometre’s amb tots nosaltres a soterrar la via del tren convencional al seu pas per Girona, la situació econòmica era la mateixa que tenim ara. No seria gens seriós que ara, sense que res hagués canviat, es perdés la feina anterior feta. Hem sentit a la reunió d’avui que no es pot avançar en cap sentit fins que l’estudi encarregat recentment per l’Ajuntament de Girona per valorar l’ús del túnel del TAV pel pas dels trens convencionals estigui acabat. Tot plegat fa patir força. Perquè , en el cas hipotètic que els treballs ja realitzats no fossin d’utilitat perquè es decideix introduir canvis, la redacció del projecte executiu, si es va ràpid, dura aproximadament un any. Hi ha temps, si es pren la decisió política ara, d’arribar amb molt poca demora al moment d’acabament de l’obra del TAV, a punt per començar l’obra del convencional. Per Girona no hi valen excuses, i menys quan l’Estat pren decisions d’inversió en altres parts de l’Estat. El compromís electoral recentment adquirit pel PP, que és qui, ja fa anys, va iniciar aquest camí de soterrar el tren convencional a Girona, ha estat molt clar i diàfan. Entre tots hem d’exigir ara el seu compliment. Per la Girona d’avui, i , sobretot, per la Girona del futur volem tenir una bona xarxa ferroviària de rodalies que faciliti la mobilitat dins l’àrea urbana en transport públic i que ens permeti, de veritat, treure vehicles privats del centre de la ciutat. Haurem de ser ferms i treballar units. Si no es donen aquestes dues condicions farem un flac favor als gironins i gironines d’avui i als del futur.