MIFAS i la concessió municipal del servei de les zones blaves de Girona : una catàstrofe anunciada

El mes d’agost vaig publicar aquesta nota. Malauradament els pitjors auguris s’han complert i demà, al Ple, el govern municipal de CiU de Girona, confirmarà l’adjudicació de la gestió de les nostres zones blaves a l’empresa madrilenya SETEX. Acabarà així un període de 23 anys de bona gestió del servei per part de MIFAS. Demà serà un dia ben trist per l’Ajuntament i la ciutat. Reedito per això la nota on resumia l’opinió del nostre grup municipal socialista:

MIFAS Girona (Minusvàlids físics associats) és l’associació de disminuïts físics més important de Catalunya, la que té més socis, més de 3000, la que presta més serveis. Té la seva seu a la ciutat de Girona, i agrupa homes i dones d’arreu de les comarques gironines. És un orgull per Girona comptar en el seu teixit associatiu amb una entitat com MIFAS, que , a més de defensar els drets dels seus associats, ha anat desenvolupant un grup empresarial que dona feina a una important quantitat de minusvàlids i que presta serveis assistencials vitals pels seus socis, sovint suplint les mancances de les administracions públiques. Els beneficis de les empreses del grup permeten garantir la sostenibilitat dels serveis assistencials i socials, perquè MIFAS és una entitat sense ànim de lucre. Un Centre Ocupacional a Riudellots de la Selva, una Residència i una Llar Residència a Girona i un Centre de Dia i de Recursos a Vilafant són els principals serveis assistencials que presta MIFAS. El model MIFAS ha estat i és un model de referència a Catalunya i més enllà , en el món de la discapacitat. Una de les empreses més importants del grup és Giropark, l’empresa que durant els darrers 23 anys ha prestat el servei de les zones blaves de la ciutat de Girona, com una de les activitats principals. És una empresa que és CET (Centre especial de treball) i els seus treballadors són minusvàlids . Els beneficis de Giropark, per tant, són vitals pel manteniment dels serveis assistencials abans esmentats.

Cal saber tot això, per entendre l’alarma que ha generat l’equip de govern de l’Ajuntament de Girona en posar en risc la prestació del servei de zona blava a Girona per part de MIFAS, un cop acabat, recentment,  el darrer període de concessió. Pendents del darrer tràmit de l’adjudicació sembla clar que MIFAS pot perdre la concessió. Això seria una catàstrofe per l’entitat i els seus associats que els gironins no hauríem de permetre.

Aparcaments de zona blava situats al carrer de la Creu de Girona.

Una catàstrofe anunciada

El Plec de condicions que regeix el concurs que ara pot perdre MIFAS va ser dissenyat pel govern municipal de CiU de forma que clarament beneficiava les grans empreses i no les empreses del tercer sector social, com MIFAS. Nosaltres ho varem veure clar i varem denunciar-ho, tot demanant a l’equip de govern de CiU que el modifiqués en el període d’al.legacions,  introduint-hi canvis que primessin els aspectes socials per sobre dels econòmics. Varem quedar-nos sols votant en contra d’aquest Plec en el Ple municipal del passat 8 d’abril.

En el Ple la nostra regidora Amèlia Barbero, experta en contractació pública, va fer una clara exposició de motius sobre el nostre vot negatiu, dient , per exemple  “D’entrada i crec que ja s’ha dit, em sembla que els criteris que s’han establert per a l’adjudicació del contracte obren la porta a les grans empreses en detriment de les empreses del tercer sector, ja que els criteris que són avaluables per fórmules com són per exemple la baixa percentual o la recompra dels parquímetres, sobre un total de 100 punts, aquest apartat se n’emporta 63. O sigui que es valora moltíssim la part econòmica. ” També deia Amèlia Barbero ” En l’altre plec, el de prescripcions tècniques s’assenyala el personal mínim que ha d’estar adscrit al servei però, si tenim en compte que s’amplien les zones i que hi ha tants aturats i com està afectant la crisi als centres especials de treball, creiem que també es podria incloure com a millora la contractació de més personal d’aquestes característiques. Per altra banda tampoc entenem que es limiten les millores a tres en un concurs en el qual el principal beneficiari és el ciutadà i no solament els ciutadans sinó que també aquestes millores podrien afectar a l’economia de la ciutat, bé sigui creant llocs d’ocupació, bé sigui promocionant el comerç o el turisme en general. Un altre qüestió que també ens preocupa és el tema de la protecció dels treballadors disminuïts, pensem que s’hauria d’apujar el percentatge del 2% perquè aquest és el que tenen totes les empreses per llei. Una altra opció si volguéssim donar més facilitats a les empreses del tercer sector seria fer el mateix que s’ha fet amb els concursos de jardineria…”

Malauradament, però, l’equip de govern, no va acceptar fer cap d’aquests i altres canvis que els hi vàrem proposar i va obtenir prou suports per tirar endavant aquest tipus de concurs que , com varem denunciar nosaltres en l’esmentat Ple , ha provocat aquesta situació que, si no és possible aturar en el darrer minut, provocarà un desastre social evident. Es tracta, doncs, d’una decisió política molt pensada per part del govern municipal de CiU que no entenem perquè s’ha pres però que pot tenir unes conseqüències molt negatives pels minusvàlids físics gironins i les seves famílies. 

L’acta del Ple de 8 d’abril

Mentre esperem el resultat final del concurs, i per posar a disposició més informació sobre aquest tema ,reprodueixo tot seguit, l’acta del Ple del 8 d’abril en el debat íntegre d’aquest punt, per aquells/es que desitgen accedir a tota la informació sobre el tipus de concurs convocat:

6. Aprovar els Plecs de clàusules i convocatòria de licitació per

l’adjudicació de la gestió del Servei d’estacionament amb horari limitat

als carrers de Girona.

Vista la necessitat de contractar la gestió del servei d’estacionament amb

limitació horària a diversos carrers de la ciutat de Girona, s’ha procedit a la

redacció del plec de clàusules administratives particulars i del plec de

prescripcions tècniques que han de regir-ne la contractació.

Tenint en compte l’import del contracte, la competència com a òrgan de

contractació correspon al Ple Municipal, de conformitat amb el previst a la

Disposició Addicional Segona del Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de

novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de Contractes del Sector

Públic (en endavant TRLCSP) i l’acord plenari de constitució de l’Ajuntament, de

data 12 de juliol de 2011.

De conformitat amb els articles 115.1 i 116 del TRLCSP, els plecs de clàusules

administratives particulars i els plecs de prescripcions tècniques hauran

d’aprovar-se abans de la licitació del contracte.

De conformitat amb l’article 277.1 del RDL 2/2003, de 28 d’abril, pel qual

s’aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, una

vegada aprovat el plec de clàusules administratives particulars, haurà d’exposarse

al públic durant un termini mínim de 20 dies i s’haurà d’anunciar al BOP i al

DOGC perquè s’hi puguin presentar reclamacions.

De conformitat amb els articles 109, 110, 138, 142, 150, 157 i següents el

TRLCSP.

Atès l’exposat, la Tinenta d’Alcalde d’Hisenda i Gestió Municipal sotmet a la

consideració del Ple de la Corporació l’adopció dels següents acords:

Primer.- Iniciar, de conformitat amb l’article 109 del TRLCSP, l’expedient de

contractació administrativa de la gestió del servei d’estacionament amb limitació

horària a diversos carrers de la ciutat de Girona, mitjançant la modalitat de

concessió.

Segon.- Aprovar el plec de clàusules administratives particulars i el plec de

prescripcions tècniques que han de regir el contracte de gestió del servei

d’estacionament amb limitació horària a diversos carrers de la ciutat de Girona.

Tercer.- Exposar al públic el plec de clàusules administratives particulars pel

termini de 20 dies hàbils, en el Tauler d’anuncis de l’Ajuntament i en el Perfil del

Contractactant. L’esmentat termini computarà a partir del dia següent a la darrera

publicació del corresponent anunci en el BOP de Girona i en el DOGC.

Quart.- Aprovar, de conformitat amb l’article 110 del TRLCSP, l’expedient de

contractació administrativa de la gestió del servei d’estacionament amb limitació

horària a diversos carrers de la ciutat de Girona i disposar l’obertura del

procediment d’adjudicació.

Cinquè.- Aprovar la despesa amb càrrec a la partida que s’habilitarà amb els

ingressos no previstos afectats en concepte de taxa per ocupació de via pública.

Sisè.- Convocar la licitació i tramitar l’expedient de contractació ordinària,

mitjançant procediment obert, atenent a una pluralitat de criteris de valoració de

les ofertes, de conformitat amb els articles 138 i 150,157 i següents del TRLCSP.

Setè.- Ajornar la publicació de l’anunci de licitació fins que hagi transcorregut el

mencionat termini de 20 dies hàbils d’exposició pública del plec de clàusules

administrtives particulars regulador de la licitació. En cas de presentació

d’al·legacions, aquest termini es posposarà fins a la resolució de les mateixes.

Vuitè.- Delegar a l’Alcaldia-Presidència, tan àmpliament com ho permeti la

legislació vigent, la facultat per a requerir la documentació prevista a l’article

151.2 del TRLCSP al licitador que hagi presentat l’oferta econòmicament més

avantatjosa, així com les prerrogatives d’interpretar el contracte, resoldre els

dubtes que n’ofereixi el compliment, modificar-lo i acordar les seves possibles

pròrrogues.

Presenta la proposta la Sra. Planas, regidora delegada de l’àrea d’Hisenda i Règim

Interior, qui exposa, l’objecte del contracte és la gestió del servei d’estacionament

amb horari limitat a diversos carrers de Girona. Els carrers de la ciutat s’han dividit

en 6 zones, 4 són afectades per la zona blava i 2 per la zona verda. Les quatre

afectades per la zona blava són, la zona del Centre i l’Eixample amb 747 places, la

zona de Sant Narcís, amb 117 places, la zona de Bonastruc de Porta amb 141

places i la zona de Santa Eugènia amb 39 places. Hi ha dues zones afectades per

la zona verda, que són la zona del Güell amb 520 places i la zona de les Pedreres

amb 172 places, el total són 1.736 places. Les quotes que s’aplicaran seran les

establertes en l’ordenança fiscal reguladora de la taxa d’estacionament limitat per

vehicles de tracció mecànica, que es va aprovar per a l’any 2013 i amb caràcter

general la zona blava és d’1,5 €/hora i pel que fa a la zona verda hi ha tres tarifes,

la zona dels residents a la zona, els quals pagaran 1,55 €/setmana, la zona dels

residents a Girona, que pagaran 0,55 €/hora, i els no residents que pagaran

1€/hora. La durada d’aquesta concessió són dos anys prorrogables a dos anys

més, un més un. En total quatre anys prorrogables un a un. El càlcul del preu

mensual del contracte es realitzarà tenint en compte l’índex d’ocupació i

especificant els ingressos mensuals de cada zona i la recaptació màxima total

teòrica de cada zona.

Pel que fa a les obligacions concessionàries, diré les més destacables. Les més

destacables són retirar els 61 parquímetres instal·lats en la ciutat de Girona que

són de propietat municipal, en el primer mes del servei, i el concessionari que

guanyi la concessió estarà obligat a recomprar aquests mateixos parquímetres al

preu que s’hagi estipulat en l’oferta que hagi presentat.

Una altra obligació destacable és subministrar i instal·lar 130 parquímetres nous i

una altra obligació és que l’adjudicatari del servei haurà de subrogar el personal

contractat per l’empresa actualment adjudicatària que estigui dedicat a la prestació

d’aquest servei. També s’inclouen millores sobretot a nivell informàtic: pagament

per smartphone, tiquets virtuals, entre altres. Moltes gràcies.

Obert debat, intervé el Sr. Olòriz, portaveu del grup municipal d’ICV-EUiA, qui

exposa, fem una aprovació que és important, que toca de fer i que ens ha agafat

sense tenir el pla de mobilitat complert. Entenem que no podíem esperar, per llei

ens tocava fer aquest tipus de proposta i no valorem malament que s’hagin introduït

alguns temes que s’han estat treballant fins ara. Per exemple, el tema de les zones

verdes. En aquest cas passem de les places que teníem, unes 864 si no

m’equivoco, i en sumem 842 més, les quals majoritàriament són verdes. Per tant,

és un element que nosaltres valorem com interessant sobretot per estudiar d’aquí a

uns mesos el funcionament més concret de les tarifes. Això és un tema de les

ordenances 2014, nosaltres ens reservem algunes propostes que tenim, que hem

estudiat també respecte a altres ciutats i espero que el funcionament d’aquestes

zones verdes especialment, ens permeti filar més prim en les ordenances del 2014.

Un segon element és la millora tecnològica, que ens sembla oportuna en aquests

moments, i el tercer element que ens deixa alguns interrogants serà el resultat

d’aquesta licitació. Quina mena d’empresa serà, fins ara era una empresa que tenia

personal discapacitat i que per tant en aquest àmbit tenia un valor afegit. I aquesta

és una de les circumstàncies que ens ha portat al nostre grup a pensar en la

possibilitat de municipalitzar, aquest és un element a tenir en compte, el de

municipalitzar en l’àmbit d’assegurar que aquests llocs de treball fossin sempre per

persones discapacitades, permetre la subrogació de tot el personal discapacitat que

ara hi ha i també pensar en aquesta opció social d’ampliar el màxim possible el

personal. Creiem que l’objectiu d’aquesta proposta que nosaltres fem no és

recaptatori, òbviament molts ciutadans creuen, quan posen les monedes, que

l’objectiu de la ciutat és sobretot recaptatori, pensem que té dos objectius, un la

mobilitat i l’altre l’acció social. La recaptació seria l’objectiu menys important tot i

que volem que si hi ha algun benefici recaigui en l’Ajuntament i no en mans d’altri,

aquest és un element a tenir en compte. Sé que ha costat una mica tota la

documentació i que això ens ha ajornat un xic el que havíem de fer en el Ple. Ara

això és possible, en tot cas, si per alguna raó es quedés desert, penso que estaria

bé reflexionar en aquesta qüestió. D’altra banda, torno a repetir, demanem que

aquesta proposta es tingui present en una discussió més àmplia. Hi ha una cosa

que ho he comentat amb el regidor de Mobilitat, a vegades penso que volem

acontentar a tothom, quan s’està de regidor tens molts “inputs” de gent diversa i

penses que la quadratura del cercle és possible. El temps i l’experiència demostren

que la quadratura del cercle és impossible, i en aquest cas hauríem de veure què

prioritzem. Entenc que la nostra priorització, la que hem compartit sovint en les

nostres converses, en el que jo he sentit també des del govern, és que la mobilitat

en cotxe no sigui la prioritat a la ciutat sinó que siguin la prioritat altres maneres de

mobilitat més factibles sobretot per la gent que ens ve a visitar. En aquest cas,

òbviament haurem de completar aquesta proposta amb un estudi exhaustiu de la

possibilitat d’aparcaments dissuasoris que permetin i facin possible que la mobilitat

a la ciutat sigui el més suau, el més oberta i sensible per a les persones que hi

vivim. Per exemple, en una ciutat com la nostra convé una mobilitat, ja que hem

parlat de Smart City i parlem d’una ciutat en la qual habitar-hi no sigui un conflicte

permanent entre cotxes, bicicletes, vehicles més potents, motos, hem d’intentar

anar cap a una ciutat d’aquesta mena, i en aquest cas algú hi sortirà perdent, és

molt important que hi surtin guanyant els ciutadans, però alguns hi sortiran perdent,

i cada dia és més clar que l’automòbil no és el vehicle millor per circular tant per la

ciutat de Girona com per ciutats semblants a la de Girona. Això és una discussió

que ja tindrem present i com que vull ser conscient del que abans el meu company

Jordi em deia, limitaré les meves paraules a aquestes opinions que ara acabo.

Intervé el Senyor Navarro, portaveu del grup municipal de la CUP, qui exposa, crec

que a l’hora de parlar d’aquesta qüestió hi ha tres elements que cal tenir en compte,

un és mobilitat, l’altre és ecologia i sostenibilitat i hi ha un tercer factor que és el

tema d’inserció social. Penso que el que estem debaten ara, des del nostre punt de

vista, no és una simple concessió per a una empresa o per a una altra i valorar-ho

només en termes econòmics. Creiem que hi ha molta més cosa de substància i de

rerefons. En primer lloc, la mobilitat, el senyor Olòriz ho esmentava, la mobilitat és

un dels reptes del segle XXI i és un dels reptes que tenim a la Girona actual i a la

Girona del futur. Jo només voldria esmentar al senyor Alcalà, que és el responsable

de la política de mobilitat en aquest Ajuntament, que el centre de la nostra ciutat

aglutina una pila de places de zona blava i aglutina una pila de places que estan en

aparcaments i això ens porta cada dia a la nostra ciutat un flux de vehicles enorme

que en bona mesura hipoteca la mobilitat en aquesta zona de la ciutat que és una

zona molt àmplia, neuràlgica i cèntrica que atrau moltíssim flux.

En segon lloc sostenibilitat i ecologia, és evident que la mobilitat en cotxe és un

problema per a la ciutat, si hi posem més aparcaments subterranis i ho dissenyem

de tal manera que facilitem les coses al cotxe, contribuirem a generar problemes

d’emissions de CO

2, gasos contaminants, ocupació de carrers, que els carrers no

estiguin pacificats per la ciutadania i que estiguin ocupats pels cotxes i això és un

problema.

I el tercer element, el tema de la inserció social, si fem una externalització i resulta

que obrim un concurs i ens basem en la simple millor oferta econòmica, ens

trobarem que una empresa multinacional sense escrúpols pugui guanyar aquest

concurs i pugui obtenir beneficis dels gironins i les gironines. Nosaltres pensem

que, efectivament, cal replantejar la mobilitat, hem de debatre la Taula de Mobilitat,

hem de replantejar el nostre model de moure’ns per la ciutat i hem d’anar a

sistemes més sostenibles. I pel que fa a la qüestió de la concessió pensem que

hem de vetllar perquè la riquesa generada al nostre territori es quedi en el nostre

territori i reverteixi en bona mesura en la nostra ciutat, en el nostre municipi, ja sigui

en forma d’impostos, ja sigui en forma de serveis directes. Per tant, nosaltres també

ens declarem a favor del model de municipalització tot i que estaríem plenament

d’acord en què alguns blocs de la qüestió que estem parlant se cedissin a

empreses d’inserció social, col·lectius amb mobilitat reduïda o possibles

discapacitats. Nosaltres, en aquest punt ens abstindrem.

Intervé la Sra. Veray, portaveu del grup municipal del PPC, qui exposa, abans de

començar la meva intervenció en el punt número 6 de l’ordre del dia, voldria fer una

breu referència. Avui el senyor Palomares és el primer moment que ha parlat sense

fer-ho en nom del grup municipal del Partit Popular, i per tant, perquè així consti en

acta, el que vull dir és que el grup municipal del Partit Popular no comparteix cap de

les paraules que el senyor Palomares ha dit en relació al projecte polític que

representem i que defensem.

Un cop dit això i en relació al punt de l’ordre del dia que estem tractant, no crec que

avui toqui fer un debat sobre mobilitat, el que portem avui aquí és la concessió, la

convocatòria de la licitació del concurs del que són les zones blaves i les zones

verdes que a partir d’ara tindrem en aquesta ciutat, perquè fins a dia d’avui no

n’hem tingut i, per tant, basaré la meva intervenció, que serà breu, en relació al que

realment votem avui i no en un debat que puc estar d’acord amb el senyor Olòriz

que l’hem de fer, que caldrà fer-lo i que l’hem de tenir però que és molt més ampli i

per això s’ha de fer en un altre moment i amb més temps tots per a dir el que

pensem i el que volem o el que representa la mobilitat a la nostra ciutat.

En relació al que es porta a aprovació avui, a nosaltres ens preocupava un fet que

la senyora Planas ja ens ha dit que queda clar, que és la subrogació del personal

que en aquests moments hi havia, malgrat que l’empresa que en aquests moments

ho té es pot tornar a presentar i per tant també pot ser un altre cop la beneficiària

d’aquest concurs, això ho veurem quan s’acabi tot el procés. Però si no fos així, és

important per a nosaltres que quedi subrogat aquest personal, això ja se’ns va

aclarir, la senyora Planas ho ha dit també avui.

En relació a les zones verdes nosaltres teníem uns dubtes. Se’ns ha traslladat per

part d’algunes ciutats les quals ja les tenen en funcionament que tenen algun

problema d’encaix i que en algun moment potser no funcionaven tant bé com els

propis veïns que les demanden es pensaven. Crec que és important implantar-les i

a partir d’aquí, dintre d’uns mesos, fer el seguiment de si realment serveixen o no

serveixen i veure com funcionen. Teníem també un altre dubte que aquest matí l’he

traslladat directament al portaveu de CiU i era la idoneïtat o no de posar tantes

places de zona blava a la zona de Bonastruc de Porta. Sincerament he de dir

d’entrada que no ho acabàvem de veure clar, però nosaltres donarem suport a

aquest punt de l’ordre del dia, tot i que li demanaríem al govern que també

estiguessin amatents vers el funcionament de les zones blaves a Bonastruc de

Porta perquè com tots els ciutadans saben és una de les poques zones que ens

queden d’aparcament lliure, blanc, al centre de la ciutat. Per tant, agrairíem que

estiguessin amatents de veure com funcionen i si en un moment donat s’haguessin

de redimensionar les places o de redistribuir d’una manera diferent, que tinguessin

a bé de fer-ho per tal de no perjudicar a ningú a l’hora de tenir aquesta zona blava

que fins a dia d’avui no l’hem tingut.

Pel que fa a la innovació tecnològica, les bases d’aquest concurs són molt bones,

totes les ciutats tendeixen a millorar tecnològicament en aquells serveis que s’han

de tornar a posar en concurs, per tant, en aquest sentit, nosaltres li donarem suport

i insistim, haurem d’estar amatents a aquests dos punts que hem dit.

Fa ús de la paraula la Sra. Barbero, regidora del grup municipal del PSC, qui

exposa, en primer lloc dir que al final del mandat anterior ja es va començar a

estudiar el tema de les zones blaves i que nosaltres considerem que és molt positiu

que avui es portin a aprovació aquests plecs que materialitzen la implantació

d’aquest tipus d’aparcament que afavoreix als veïns de determinades zones de la

ciutat. Tot i així el que hem fet és analitzar el plec de clàusules, seguint el que ha dit

la senyora Veray, ens hem centrat en els documents que es porten avui a aprovació

i voldríem fer algunes consideracions.

D’entrada i crec que ja s’ha dit, em sembla que els criteris que s’han establert per a

l’adjudicació del contracte obren la porta a les grans empreses en detriment de les

empreses del tercer sector, ja que els criteris que són avaluables per fórmules com

són per exemple la baixa percentual o la recompra dels parquímetres, sobre un

total de 100 punts, aquest apartat se n’emporta 63. O sigui que es valora moltíssim

la part econòmica. Pel que fa a la recompra dels parquímetres no hem vist que es

faci cap referència als que es van instal·lar recentment, crec que va ser al barri de

Sant Narcís ara fa uns tres anys, i pensem que s’haurien de retornar o compensar

econòmicament perquè no estaran amortitzats. També, en relació als parquímetres,

hem vist que han d’acceptar el pagament mitjançant smartphone però per a la

valoració d’aquest tipus d’aplicatiu veiem que en els plecs únicament s’apliquen

cinc punts. Per tant, si volem una ciutat intel·ligent ja que parlem en tots els àmbits

de l’Smart City pensem que s’hauria de potenciar molt més aquest aspecte en el

plec i també afavorir la presentació de millores en aquest sentit. En l’altre plec, el de

prescripcions tècniques s’assenyala el personal mínim que ha d’estar adscrit al

servei però, si tenim en compte que s’amplien les zones i que hi ha tants aturats i

com està afectant la crisi als centres especials de treball, creiem que també es

podria incloure com a millora la contractació de més personal d’aquestes

característiques. Per altra banda tampoc entenem que es limiten les millores a tres

en un concurs en el qual el principal beneficiari és el ciutadà i no solament els

ciutadans sinó que també aquestes millores podrien afectar a l’economia de la

ciutat, bé sigui creant llocs d’ocupació, bé sigui promocionant el comerç o el turisme

en general.

Un altre qüestió que també ens preocupa és el tema de la protecció dels

treballadors disminuïts, pensem que s’hauria d’apujar el percentatge del 2% perquè

aquest és el que tenen totes les empreses per llei. Una altra opció si volguéssim

donar més facilitats a les empreses del tercer sector seria fer el mateix que s’ha fet

amb els concursos de jardineria, que la ciutat estava dividida en sectors, un sector

reservat pels centres de treball especial i un altre per les empreses corrents. Sabem

que això seria complicat perquè a nivell dels parquímetres podria ser difícil, però si

això no fos possible una altra solució seria seguir l’exemple de Barcelona, perquè

Barcelona, per tal d’afavorir l’economia social, el Consell plenari d’aquell

Ajuntament ha aprovat un document de bases per a la contractació pública

responsable amb criteris socials i ambientals que obligarà a tota l’administració de

l’ajuntament a reservar la participació en el procés d’adjudicació de determinats

contractes a programes d’ocupació protegida. Barcelona és el primer ajuntament

que aplica aquest procediment i sabem que són molts els ajuntaments de

Catalunya i d’Espanya que estan demanant informació per aplicar-la en els seus

territoris.

També vull recordar que aquest Ajuntament va ser pioner en l’aplicació de les

clàusules socials, que sobretot en els expedients d’obres van donar molt de resultat

i després es varen fer també expansives als contractes de serveis.

Un altre tema que també hem vist és el de les tarifes de l’aparcament. Ja s’ha dit

que estan d’acord amb el que es va aprovar en les ordenances fiscals a les quals

nosaltres no varem donar suport, però a més, pensem que per la zona verda només

caldrien dues tarifes, una pels residents a la zona i una altra pels residents a la

ciutat i si volgués aparcar en una zona verda una persona que vingués de fora

hauria de pagar el mateix que a la zona blava o inclús, la meva opinió particular o

personal seria que hauria de pagar més. En canvi en el plec de condicions si una

persona que viu fora de Girona aparca en una zona verda paga 5 cèntims menys

que si aparca en una zona blava. En definitiva, després d’analitzar tots aquests

punts nosaltres creiem que s’hauria de pensar més en el benefici del ciutadà i no

tant en el benefici econòmic que pot suposar per l’empresa concessionària.

Pensem que no s’han valorat prou les millores en noves tecnologies perquè amb

les noves tecnologies es podrien aconseguir per a l’economia gironina moltes

millores promocionant el comerç, la restauració, la cultura i el turisme en general. I

també, en un moment que és tant complicat a nivell econòmic i social, pensem que

s’ha de fomentar més la ocupació laboral i sobretot s’hauria de fer una aposta més

decidida per ajudar al tercer sector i al personal que té aquestes dificultats. El

nostre vot avui serà contrari però haig de dir que ens reservem la possibilitat de

modificar-lo en funció de si, en els 20 dies en què aquestes bases estaran a

l’exposició del públic, es presentessin al·legacions que donessin solució o resposta

a les qüestions que nosaltres hem presentat avui.

Intervé la senyora Planas, qui exposa, en primer lloc vull dir que nosaltres el que

hem fet – com vostès han fet sempre, l’antic govern – és una licitació oberta a totes

les empreses com sempre s’havia fet per la zona blava. Entenc que precisament

nosaltres hem seguit la mateixa línia que havia fet l’antic govern i hem seguit les

normes de contractació que també estableixen unes limitacions. Pel que fa als

treballadors, vostè sap que l’empresa concessionària ha de subrogar, està obligada

a subrogar-los a tots i precisament els treballadors que hi ha en aquestes zones ja

són treballadors amb qüestions socials, que tenen característiques especials i per

tant, l’empresa concessionària els haurà de subrogar. Quan vostè parla d’un

increment del percentatge, en realitat, incrementar un percentatge del 2% al 4% la

variació es poquíssima perquè, tot i que hi ha més ampliacions de les zones, si han

d’agafar més gent, no seran molts els treballadors que hagin d’incrementar, per tant

aquest tipus d’increment en absolut afectaria a l’increment d’aquest percentatge.

Vostès parlen de què s’havia de dividir en zones i en sectors, penso que l’antic

govern ha tingut l’oportunitat durant molts anys de poder dividir aquestes zones en

sectors, si vostès creien realment que s’havia de fer així doncs podien haver-ho fet

així. Nosaltres no ens hem pas trobat aquesta zona dividida en sectors.

Pel que fa a les tarifes, se segueixen les tarifes que com he dit a l’ordenança sí que

és cert que els residents de fora de la ciutat, a la zona blava pagaran 1,05 € i a la

zona verda 1 €. Però també cal tenir en compte que la majoria dels usuaris de les

zones verdes no seran la gent que vingui de fora de la ciutat sinó que seran els

ciutadans de Girona. I precisament nosaltres pensant en el benefici del ciutadà i

escoltant el ciutadà, que és el que nosaltres fem sempre, per això hem implantat

aquestes zones verdes, per la demanda que hem tingut de la ciutadania. Per tant

nosaltres, no només mirem pel benefici de l’Ajuntament, que s’ha de mirar, com diu

el senyor Olòriz, que si els demés en treuen benefici també cal que l’Ajuntament en

tregui. Però també escoltem a la ciutadania i la demanda que ha fet la ciutadania és

que vol zona verda i per això s’han implantat aquestes zones.

Fa ús de la paraula el senyor Alcalà, regidor delegat de Seguretat, Mobilitat i Via

Pública, qui exposa, Senyor Olòriz, a mi m’agradaria fer content a tothom. Però sé

que això és molt difícil, molt complicat, si més no, m’agradaria acontentar al màxim

de persones. En relació a la seva pregunta, el nostre model de mobilitat no passa

per posar impediments a les vies públiques, sobretot a les vies bàsiques. Creiem en

un altre model de mobilitat que pot coincidir amb moltes coses amb vostès però hi

ha d’altres coses en les que tenim diferències. Creiem que s’ha de fer molta

pedagogia amb l’usuari, que hem de potenciar el transport públic, que hem de

potenciar el tema de la Girocleta, que hem de potenciar que la gent vagi caminant i

per això estem treballant en temes de pàrquings dissuasoris. D’altra banda, hem de

tenir en compte els veïns, que els veïns volen arribar a casa seva amb el seu cotxe

i si hi ha pàrquings soterranis a la seva vivenda els han d’utilitzar.

Referent al que ha exposat la senyora Veray, comentar-li que evidentment la zona

verda és una experiència nova i que veurem com es desenvolupa. I el tema de la

zona blava que fem nova a Bonastruc de Porta, fem 142 estacionaments, no

ocupem tota la zona de Bonastruc de Porta perquè també volem que sigui un

experiment. Creiem que la zona blava és positiva perquè genera rotació i és un dels

espais que està ubicat en la zona comercial on crec que hi haurà molt de moviment,

si vostè s’hi acosta, jo també sóc d’aquell sector, veurà que allà hi ha molt de ferro

parat des de fa molt de temps. Aleshores creiem que així ho evitarem.

Referent al tema del PSC els hi donaré un agraïment, i podríem entrar a debatre tot

el que hem sentit. Els hi agraeixo que ens donessin l’oportunitat de fer aquesta

adjudicació perquè quan varen entrar al govern vostès ho varen prorrogar per a

poder entrar en el possible nou equip de govern. I també comentar que totes les

places que hem estat parlant s’han estat consensuant amb els diferents

representants de veïns, associacions de veïns i comunitats que ens hem adreçat.

Ho hem estat explicant a la premsa, després se’ns han adreçat a nosaltres i totes

les places han estat consensuades i vull recordar una que va ser molt important,

l’Associació de Veïns de Sant Narcís, que no varen voler zona verda, es va fer una

consulta, es va dir que seria vinculant, no varen acceptar la zona verda. Varem

proposar reduir les places de zona blava i en la votació ens varen dir que ni això, és

a dir, no varen voler tocar-ho. Entenem que ha estat molt consensuat, gràcies.

Intervé el Sr. Alcalde, qui exposa, només uns apunts per acabar de reblar. Un

aclariment, l’empresa que presta ara el servei, senyor Olòriz, Giropark, en sí

mateixa no és una empresa que té treballadors discapacitats, té la proporció que té

una empresa convencional, el que passa és que pertany a un grup que sí que té

com a missió donar formació i ocupació a gent discapacitada. Però fixi’s que, en el

cas d’una hipotètica municipalització, aquesta responsabilitat que Giropark té

envers la matriu, decauria. En tot cas, estic d’acord que és un escenari que algun

dia s’hauria de contemplar però en aquests moments podem dir que l’experiència

és tal com jo li dic.

Pel que fa a les qüestions de l’ús del cotxe a la ciutat que vostè també ha apuntat i

que el regidor Joan Alcalà amb la seva resposta crec que també ha tocat

encertadament, ho hem dit vàries vegades, nosaltres el que volem és que l’ús del

cotxe sigui més eficient i això passa, ho hem dit amb una frase molt definitòria, per

passar menys estona en el cotxe a dintre de la ciutat. Menys estona en el cotxe, no

necessàriament fer servir menys el cotxe sinó que al final utilitzem menys hores el

cotxe, perquè això vol dir menys contaminació, menys desgast dels nostres carrers,

menys col·lapse de trànsit. Com ho farem? Fixi’s, ja hauran notat que alguns

semàfors van un pèl més lleugers, van més bé. Hi ha algunes zones de la ciutat

que les teníem especialment col·lapsades que ara ho estan menys i algunes

significativament menys. Hi ha algunes zones que, sense córrer més, es pot circular

de manera més fluida. En algunes coses puntuals s’han operat canvis, en la

senyalització d’algun carrer, en la senyalització d’alguna zona per permetre alguna

operació, per exemple a la Pujada de Palau, algunes zones que també han anat a

millorar i que n’hi haurà més. Hem fet alguns aparcaments lliures, n’hem creat

d’aparcaments lliures, en lloc de destruir-ne n’hem augmentat.

I en aquest context, evidentment, el debat del foment del transport públic a través

de l’autobús, de la bicicleta, de les rodalies, és important. Però la zona blava és

imprescindible. Vostès ja ho saben, senyor Navarro, és imprescindible que hi ha

hagi una zona blava que vagi a un preu regulat. Ens semblava que havia de ser una

concessió molt més moderna de la que teníem en vigor fins ara, que portés

incorporat tot un paquet de millores tecnològiques, tampoc no podem passar del

zero a on som ara tecnològicament a l’infinit en una sola contracta, hem de fer-ho

gradualment perquè evidentment tenim interès que sigui una contracta que funcioni

bé i per això s’ha preparat tot un paquet tecnològic que donarà molta satisfacció als

usuaris. El fet que es pugui pagar per telèfon és una gran millora, el fet que hi hagi

informació en temps real de la disponibilitat de places és una gran millora, però

tampoc no ens quedarem aquí. No sé si s’han fixat en l’experiència de

l’Aparca i

Compra

de Pericot, que és una experiència en aquests moments molt reeixida i que

l’hem d’anar estenent en el conjunt de la ciutat perquè combina aquesta necessitat

que tenen zones comercials amb la dificultat de crear aparcaments lliures o de

pagament.

Finalment, pel que fa a clàusules socials, en principi vostès ja hauran vist, senyora

Barbero, que hem anat obrint aquest concepte a altres contractacions. És veritat

que allò que s’ha proposat Barcelona segurament està no tant a l’abast de ciutats

com Girona, Barcelona té una oferta d’empreses autòctones que ocupen persones

del territori que poden optar a aquests concursos i no sempre això ho tenim garantit

aquí. No sempre. No dic que no ho hàgim de fer-ho més, però vigilem, que no fos

cas que si aquest clausulat el portem a l’extrem, efectivament garantirem que

tinguem moltes empreses d’aquest perfil, però pot passar que finalment ocupin a

gent que no està desocupada a casa nostra, hem de buscar un equilibri. Ho estem

parlant amb el tercer sector, en som sensibles, tenim ganes de fer allò que es pugui

anar fent i crec que d’aquesta contractació al final també ens en podrem felicitar.

Senyora Bosch, demana la paraula per?

Intervé la Sra. Bosch, qui exposa, per respondre en relació a un dels temes que la

senyora Planas ha comentat de la nostra intervenció que crec que no se’ns ha

entès.

 

Intervé el Sr. Alcalde, qui exposa, d’acord senyora Bosch, però en tot cas la

senyora Barbero ha fet la intervenció.

Intervé la Sra. Bosch, qui manifesta, però em pot concedir la rèplica a mi, si us

plau?

Fa ús de la paraula el Sr. Alcalde, qui exposa, senyora Bosch, aquestes qüestions

en una Junta de Portaveus ja les havíem parlat. Ens sembla que el més lògic és

que si hi ha un debat i hi ha algun portaveu designat pel debat.

Intervé la Sra. Bosch, qui exposa, senyor alcalde, en el darrer Ple no va seguir

aquest procediment per un altre grup. Penso que també pot fer-ho amb nosaltres.

Intervé el senyor alcalde, qui exposa, farem una excepció.

Intervé la Sra. Bosch, qui exposa, moltes gràcies, sobre aquesta qüestió de la

creació de mercats protegits i sobre el motiu del nostre vot negatiu. La senyora

Planas deia que han seguit exactament el mateix tipus de plec de condicions que

en l’ocasió anterior. Penso que no és així, em sembla que la manera d’atorgar

punts no és la mateixa i crec que la reducció i la limitació del nombre de millores

que es poden incorporar no és la mateixa, perquè no recordo en absolut que hi

hagués limitació de millores. Li dic perquè tants canvis que s’han fet, aquests també

es podien haver fet i entremig hi ha hagut moltes novetats, s’ha avançat molt en la

creació de mercats protegits. La mateixa Generalitat va fer a l’any 2010 la guia per

a la inclusió de clàusules contractuals de caràcter social que és en la que s’ha

basat l’Ajuntament de Barcelona per aprovar el seu document de bases per a la

contractació pública responsable en criteris socials i ambientals de l’Ajuntament de

Barcelona. Ho dic perquè d’aquí a l’aprovació definitiva tinguin present que, en el

cas que pensin que els hi pot interessar que el nostre vot sigui favorable, les

modificacions que nosaltres demanem són en aquest sentit, que tinguin present

totes aquestes recomanacions de la Generalitat que altres Ajuntaments ja estan

seguint, de la creació de mercats protegits que en aquest cas no només afavoreix

en els treballadors que directament treballen en aquestes empreses sinó també a

les empreses en sí mateixes, que són empreses que estan donant altres serveis en

aquesta població que té necessitats especials, per tots els temes tecnològics que li

comentàvem. Li reitero, no se si se’ns ha entès, en el nostre cas hi ha vàries

qüestions que ens preocupen estrictament del plec. No estic parlant de les zones

verdes, que ja l’hem felicitat, senyor Alcalà, sinó estrictament del que ara anem a

votar i el que anem a votar és un plec de clàusules que per a nosaltres és netament

millorable i per aquest motiu votarem negativament.

Fa ús de la paraula el Sr. Alcalde, qui exposa, he fet una excepció. Els avanço que

és l’última excepció que faig. Em sembla que fins i tot havíem parlat en la Junta de

Portaveus que els torns de rèplica s’havien de cenyir al que són les rèpliques

concretes, no a ampliar l’exposició que ja ha tingut l’oportunitat de fer la portaveu

perfectament bé i passant-se de la campaneta. Li he admès l’excepció però serà la

darrera, de manera que si no hi ha cap al·lusió que permeti que algú vulgui

intervenir si ha estat al·ludit directament, que naturalment hi estaré, podríem passar

si els hi sembla a la votació de la proposta.

Ningú més demana la paraula i sotmesa la proposta a votació s’aprova per quinze

vots a favor del grups municipals del CiU, PPC i ICV-EUiA i regidor no adscrit, set

vots en contra del grup municipal del PSC i tres abstencions del grup municipal de

la CUP.

2 thoughts on “MIFAS i la concessió municipal del servei de les zones blaves de Girona : una catàstrofe anunciada

  1. Espero que cmotu el ayuntamiento de girona no cometa esa locura yo soy descalpacitado y minutos es u a gran empresa de cara altos que la necesitamos seguro que como pasa en mi pueblo pals por unos miseros 30 mil euros de zona azul en todo el pueblo y en cima una empresa privada muy bonito después se gastan los dineros del contribuyente en trenes para Barcelona esteladas y tonterías les vendría muy bien una moción de censura y fuera ala pu… calle con ellos

  2. Espero que cmotu el ayuntamiento de girona no cometa esa locura yo soy descalpacitado y minutos es u a gran empresa de cara altos que la necesitamos seguro que como pasa en mi pueblo pals por unos miseros 30 mil euros de zona azul en todo el pueblo y en cima una empresa privada muy bonito después se gastan los dineros del contribuyente en trenes para Barcelona esteladas y tonterías les vendría muy bien una moción de censura y fuera ala pu… calle con ellos

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *